Шукати в цьому блозі

середа, 22 травня 2013 р.


ПРАВДА І ФАЛЬШ КОНЦЕПЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ

З метою кращого усвідомлення суті проблеми нам треба конче ознайомитися з певною кількістю історичних джерел, на які, з часів Бірона і Катерини ІІ, українська історіографія чомусь вперто не звертає жодної уваги.

1. «Від цих ото сімдесяти і двох народів, од племені таки Яфетового, постав народ слов’янський — так звані норики, які є слов’янами».

«По довгих же часах сіли слов’яни по Дунаєві, де єсть нині Угорська земля і Болгарська. Од тих слов’ян розійшлися вони по Землі і прозвалися іменами своїми,— [од того], де сіли, на котрому місці. Ті, що, прийшовши, сіли по ріці на ймення Морава, і прозвалися моравами, а другі чехами назвалися. А се — ті самі слов’яни: білі хорвати, серби і хорутани… Так само й ті ж слов’яни, прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші — деревлянами, бо осіли в лісах; а другі сіли межи Прип’яттю і Двіною і назвалися дреговичами; а інші сіли на Двіні і назвалися полочанами — од річки, яка впадає в Двіну і має назву Полота; од сеї [річки] вони прозвалися полочанами. Слов’яни ж, [що] сіли довкола озера Ільменя, прозвалися своїм іменем — [словенами]; і зробили вони город, і назвали його Новгородом. А другі ж сіли на Десні, і по Сейму, і по Сулі і назвалися сіверянами» (Літопис Руський. К., 1989. с. 3-4).

2. «Коли ж слов’янський народ, як ото ми сказали, жив на Дунаї, то прийшли од [землі] скіфів, себто від хозар, так звані булгари, і сіли вони по Дунаєві, [і] були насильники | слов’ян»

3. А по сьому прийшли білі угри і успадкували землю Слов’янську, прогнавши волохів, які раніш захопили були Слов’янську землю. (Там само. с. 7).

4. «Ці ж обри воювали проти слов’ян і примучили дулібів, що [теж] були слов’янами, і насильство вони чинили жінкам дулібським: якщо поїхати [треба] було обринові, [то] не давав він запрягти ні коня, ні вола, а велів упрягти три, або чотири, або п’ять жінок у телігу і повезти обрина,— і так мучили вони дулібів. Були ж обри тілом великі, а умом горді, і потребив їх бог, і померли вони всі, і не зостався ані один обрин» (Там само. с.8). 

«У РІК 6360 [852], Індикта 15, коли почав Михайло цесарствувати, стала називатися [наша земля] — Руська земля. А про се ми довідалися [з того], що за сього цесаря приходила Русь на Цесароград, як ото писав [Георгій] у літописанні грецькому» (Там само. с. 12).

5. «Пішли вони за море до варягів, до русі. Бо так звали тих варягів — русь, як ото одні звуться свеями, а другі — норманами, англами, інші — готами, — отак і ці» (Там само. с. 13).

6. «Був же один народ слов’янський: слов’яни, що сиділи по Дунаю і яких захопили угри, і морави, і чехи, і ляхи, і поляни, яких нині звуть русь»

7. «До Моравії ж доходив і апостол Павло й учив тут. Тут бо є Іллірія, до якої доходив апостол Павло, і тут спершу були слов’яни. Тому-то вчителем слов’янського народу є Павло. Від того ж народу і ми єсмо, русь; тим-то й нам, русі, учителем є Павло апостол» 

8. «А слов’янський народ і руський — один; од варягів бо прозвалися вони руссю, а спершу були слов’янами; хоча вони й полянами звалися, але мова [в них] слов’янська була  (Там само. с. 16).

9. В капелі Максимус (Maximuskapelle) під храмом св. Петра і Павла у Зальцбурзі існує наступний напис: «„Року Божого 477 Одоакер, король рутенів, а також гепіди, готи, унгари і герули, лютуючи проти церкви Бога, блаженного Максима, разом з його 50 товаришами, що в тій печері ховалися, з огляду на їхню віру замордували, зі скелі кинули, а провінцію Нориків шаблею і вогнем знищили” (Літопис Готфріда Вінтерберського ХІІ ст. [240. 13–14]. фото оригіналу у Вікіпедії).

10. «От этого Руса, первого [праотца] и насельника Руси, ведёт корень и род русин Одоакр. В год от Рождества Христова пятьсот девятый, при папе Льве Первом и императоре Льве Первом, он явился в Италию с русским войском, взяв Тициний, разрушил его огнём и мечом, взял в плен и обезглавил Ореста, а Августула, который осмелился захватить императорскую власть, изгнал. Войдя со своими [воинами] победителем в Рим, он овладел королевством всей Италии, и никто не смел ему противиться. После его четырнадцатилетнего в высшей степени мирного и спокойного правления Теодорих, король готов, с большим трудом пробился в Италию через Болгарию и Паннонию. Когда он и его войско восстанавливали силы на обильных пастбищах недалеко от Аквилеи, Одоакр напал там на него с войском всей Италии, [но] был разбит Теодорихом и готами. Так как его, спасшегося бегством с немногими, народ не пустил в Рим, он укрылся в Равенне. Измученный трехлётней осадой Равенны и вынужденный сдаться, он попал в плен к Теодориху и был убит, а отнятое у русских королевство Италии Теодорих передал себе и готам» (Древняя Русь в "Польской истории" Яна Длугоша. Памятники исторической мысли. М., 2004. С.220).

11. «не токмо...земля Мунтанская, все Далмации, и Диоклити, и Волохи биша Русь» (допис монаха Києво-Печерської Лаври в ХVІІ ст. до „Житія св. Кирила”).

12. Йордан називає Одоакра ругом (Deorigineacti busgue Romanorum, 344), але чітко виділяє ругів від германців і повідомляє, що вони (руги) в усьому переважають германців, на відміну від них завжди б’ються з неймовірною лютістю і що у 434 р. готи мали битву з ругами на р. Саві біля м. Новієтуна. Йордан у своїй праці сер. VІ ст. також повідомляє, що «Скловени проживають від міста Новієтуна та Мурсіанського озера до Данастра», тобто до Дніпра русини в той час ще не дійшли (Йордан. О происхождении и деяниях гетов. М., 1960; СПб., 1997. с. 23-24, 65, 71, 84, 85, 87).

13. Княгиню Ольгу візантійські джерела навіть в Х ст. також усе ще називають „королевою ругів” (Чтения в Импер. Общ. Истории и Древностей Росийских. 1872. кн. 4).

14. «…во время войны данов с гунським царем, союзниками которых были русы… в первый день сражения получилась такая массовая гибель, что три главных реки Руссии были покрыты мостами из тел, и по ним можно было ходить» (Saxo Grammaticus. The history of the Danes. Vol. 1-9. Cambridge. 1979 ).

15. «Русский народ является самым древним на земле народом, от которого произошли все остальные народы. Империя мужеством своих воинов и лучшим в мире оружием тысячелетиями держала всю вселенную в повиновении и покорности. Русские всегда владели всей Азией, Африкой, Персией, Египтом, Грецией, Македонией, Иллирией, Моравией, Шлёнской землёй, Чехией, Польшей, всеми берегами Балтийского моря, Италией и многими другими странами и землями...».

«Древние писатели называли их по-разному. Элий Спартиан и Капитолии в «Жизнеописании Пия» и Флавий Вописк в Жизнеописании Аврелиана - называли их роксоланы, Плиний называл их токсоланы, Птолемей - троксоланы, Страбон - расналы и роксаны, Рафаэль Волатеранский и многие другие называли их рутенами. Сейчас же их принято называть руськими»

«Более того, славяне руссы, по свидетельству Иоахима Мейера, высылали колонистов и во Фландрию, где их теперь называют рутенами».

 « Среди указанных земель находится также Югария или, как ее называют руссы, Югра, из которой в прошлом вышли гунны и, заняв Паннонию, под предводительством Аттилы разгромили многие страны Европы. Поэтому руссы гордятся тем, что их подданные в прежние времена подчинили себе великие страны в Европе».

 «По свидетельству Ламберта Сафнабургского, написавшего 500 лет назад историю Германии, в 960 году от народа Руссии к императору Оттону прибыли послы с просьбой направить им какого-либо епископа, который бы своим учением и проповедью распространил среди них христианскую веру. Посланный императором Адальберт едва смог унести от них ноги. Однако здесь Ламберт ошибается, если в том месте не следует заменить Руссию или Русцию на Ругию. Ведь, как пишет Гельмольд, Адальберт был не богемским, а германским первосвященником Магдебурга, посланным с другими пятью епископами императором Оттоном к славянам, жившим в то время в Саксонии и Ругии»

«русские для выбора нового князя призвали правителей из Вагрии, знаменитой в прошлом вандальской провинции, расположенной рядом с Любеком и Голштинским герцогством. Вандалы, которые в то время были очень могущественны и имели то же наречие, обычаи и веру, что и русские, послали к ним трех братьев из числа самых именитых и влиятельных среди них».

«Петр Атропий Померанский также не разделяет вандалов и русских. В «Мюнстере» он пишет, что в области Многоградие, на всем протяжении морского пути от Голштинии до Ливонии жили только вандалы, или славяне».

«Когда все остальные славяне оставили Сарматию и направились кто к Немецкому морю, кто, избрав иной путь, к Дунаю, московиты остались на своих исконных землях» (тобто жодного відношення до описаних подій на заході Європи росіяни не мають) (див. Орбини Мавро (Мауро) "Книга историография початия имени, славы и разширения народа славянского. Собрана из многих книг исторических, через господина Мароурбина Архимандрита Рагужского. Переведена с итальянского на российский язык и напечатана ..... в Санкт-Петербургской Типографии, 1722, августа в 20 день".

16. Візантійський історик Халкондил твердив, що „Росія простягається аж до данських земель”. Про це саме свідчив також і грек Ласкаріс: «За этой страною, в самом внутреннем углу залива, лежит страна Пруссия; столица ее называется Данциг. За ней лежит страна Стлавуния, столица которой называется Любек. Из этой области происходят Зигиоты, живущие в Пелопоннесе, так как там (т. е. в Стлавунии) есть очень много местностей, которые говорят на языке Зигиотов» (Laskaris Kananos. Reseanteckningar fran de nordiska landerna. Smarre Byzantinska skrifter utgifna och kommenterade al Vilh. Lundstrom. Upsala — Leipzig, 1902, р. 47).

17. Мешканців о. Рюген історик ХV ст. Меркатор в «Космографії» називав рутенами: «На острове том живали люди идолопоклонники, раны или рутены именуемые, люты, жестоки к бою».

18. В «Житії Оттона Бамбергського» (MPH. T. II. Lwow, 1872. р. 32-127) мало не на кожній сторінці можна переконатися в тому, що мова йде про  Поморську Русь як Рутенію або Русинію: «руги ще мають ім’я русинів і країна їх носить назву Русинія» (Ebonis. Vita Ottonia, III, 23); «якщо єпископ наблизиться до кордонів Рутенії, то йому та його людям відрубають голови» (див. Н. Трухачев. Попитка локализации прибалтийской руси на основе сообщений современников в западноевропейских и арабських источников Х-ХІІІ вв. // Древнейшие государства на территории СССР. М., 1984).

19. В “Статуті” турнірів в Магдебурзі німецького імператора Генріха І (919 – 936) серед феодалів різних земель, які брали в них участь, ми бачимо «Biemarus princeps Russiae, Radelotto dux Russie, Vinslaus princeps Rugiae» (Melchiorus Goldasti. Collectio. Frankofurti, 1713. р. 213).

Ми навели лише кілька десятків фактів з більш ніж двохтисячолітньої історії русинів-українців на теренах Західної Європи, в той час як академік Кузмин та Владислав Душко, незважаючи на систематичне і свідоме нищення джерел з цієї проблеми (наприклад, зникла більша частина праць, на які посилався М. Орбіні, а сама його книга потрапила до числа заборонених), тим не менш, навіть в наш час назбирали сотні подібних фактів (А. Кузьмин.  "Откуда есть пошла Русская земля". Т. 2. М., 1986; А Кузьмин. Начальные этапы древнеруского летописания. М., 1977. с. 283-284; Władysław Duczko. Viking Rus. Studies on the Presence of Scandinavians in Eastern Europe. Leiden 2004). 

Цілком зрозуміло, що переважна більшість джерел стосовно історії Західної України-Русі, власне, і була сконцентрована на заході, тобто в Центральній Європі (схоже на те, що не Нестор, а саме Длугош мав у своєму розпорядженні повний текст Первинного Руського літопису де йшла мова про минуле нашого народі там, де «є нині земля Угорська і Болгарська»). Ситуація ускладнилася ще й тим, що, починаючи від сер. ХІІІ ст., татаро-монголи перетворили Київську Русь на випалену землю і в полум’ї численних пожеж зникли практично усі рукописні книги та літописи.

Тим не менш, українці були цілком обізнані зі славними сторінками історії своїх предків, причому не тільки в народному фольклорі та численних піснях про Дунай, яких, за свідченням вчених, є значно більше, ніж про Дніпро-Славутич. Так, у Білоцерківському універсалі від 28 червня 1648 р. (за даними «Історії Русів» (с.74) він був написаний у травні) Богдан Хмельницький звернувся до народу з наступними словами: «Навіть Стародавній Рим (що може називатися матір’ю всіх європейських міст), який володів багатьма державами й монархіями і пишався колись своїми шістьмастами сорока п’ятьма тисячами війська, в давні віки взяла й чотирнадцять літ тримала далеко менша проти згаданої збірна бойова сила русів із Ругії від Балтицького, або Німецького помор’я, на чолі яких стояв тоді князь Одонацер,— сталося це в 470 році після Різдва господнього. Отож ми йдемо за прикладом наших давніх предків, отих старобутніх русів, і хто може заборонити нам бути воїнами і зменшити нашу лицарську відвагу!»  Це саме стверджував у своєму «Літописі» 1720 р.  також і Самійло Величко і ця традиція тоді вже була настільки сильною, що коли у 1657 р. гетьман помер, генеральний писар Запорізького військаСамійло Зорка, стоячи над його труною виголосив промову, в якій зокрема були такі слова: "Милий вождю! Древній руський Одонацер!"

В описі подорожі митрополита Ісидора на Флорентійський собор є згадка про те, що поки митрополит у 1438 р. плив морем з Риги до Любека, то його коні «гнали берегом от Риги к Любку на Руску Землю». В Києво-Печерській Лаврі, до її спалення у 1709 р. князем Меншиковим, з цієї проблеми явно ще існували якісь рукописи, так як монах-переписувач «Житія св. Кирила» не випадково дописав від себе, що в ті часи  «не токмо...земля Мунтанская, все Далмации, и Диоклити, и Волохи биша Русь». Варто звернути увагу також на той факт, що переклад книги М. Орбіні з італійської мови здійснив видатний український теолог і публіцист Феофан Прокопович, тобто він також поділяв концепцію українського минулого, яку висунув цей італійський історик, і намагався донести її до свідомості широких верств українського населення.

Як це не дивно, але концепцію Орбіні-Прокоповича поділяв також і російський цар Петро І, хоча одразу треба зазначити, що, незважаючи на пряме заперечення М. Орбіні участі московітів  в подіях на теренах Центральної і Західної Європи, під русинам він розумів не тільки українців, а й росіян. Сама династія Романових-Кобил  можливо і мала для цього певні підстави, так як вона була не російською, а українською і походила з «Ляхів», тобто з Кобилян у Надсянні, яке у 1347 р. захопила Польща (вже у 1348 р. до Москви з Перемиської та Львівської землі втекли не тільки бояри на ім’я Кобили, а й князі Звенигородські, Хованські, Боратинські, Дмитро Боброк та ін.). Цей цар в усьому, в тому числі і в етнічних проблемах, мислив за принципом «Держава – це я», хоча ототожнювати московітів з цілком іншим народом він, безумовно, не мав жодних юридичних і моральних прав (московські Рюріковичі і Романови-Кобили відіграли в нашій історії вкрай негативну роль, так як, незважаючи на свою практично повну асиміляцію в російському середовищі, вони не тільки пам’ятали про своє київське походження, а й вперто вважали себе спадкоємцями Київської Русі, свідомо звівши її при цьому до поняття «Мала Росія»).

Обставини склалися так, що, опинившись в Німеччині, Петро І наочно переконався у тому, що третина її території у свій час була заселена русинами і це значно підсилило у нього мотивацію підчепити Московію до поняття «Русь» (на відверту фальсифікацію історичної істини він, однак, не наважився і, за порадою Прокоповича, дещо завуальовано, у візантійському стилі, назвав Московію Росією). В значній мірі цю цікавість до руського минулого пробудив у нього видатний німецький математик і філософ Готфрід Лейбніц (1646-1716), з яким він неодноразово зустрічався на протязі 1697-1716 рр.

Мало хто знає про те, що практично усе своє життя Лейбніц працював директором приватної бібліотеки курфюрста Брауншвейга Георга-Людвика і був офіційним історіографом дому Вельфів. Він безумовно не був професійним істориком, але, як і у кожної геніальної людини, процес його мислення неминуче приводив до правильних висновків, а тому його пошуки підтвердили припущення, що Вельфи мають виводити свій рід від брата короля рутенів Одоакра. Окрім того Лейбніц почав цікавитися походженням князя Рюрика і прийшов до висновку, що він походить не із Швеції чи Данії, а з Вагрії біля Любека (Герье В. Отношение Лейбница к России по неизданным бумагам Лейбница в Ганноверской библиотеке. СПб., 1871. с. 12). В давньоруській Корошці (Карінтії) є місто Лейбніц і тому існують припущення, що його рід, так само як і рід Гегелів, походив з Норіка (пригадайте слова Нестора про те, що «норици – суть слов’яни») і лише в часи Контреформації разом з іншими протестантами їх вигнали до Німеччини (натяк на те, що Лейбніц знав про свої руські корені і тому в усьому підігрував Петру І).  Однак, відомо, що в якості помічника з ним постійно працював етнічний німець і майбутній німецький історик І. Екхард, який на основі зібраних матеріалів, в т. ч. власних, в кінцевому результаті також прийшов до висновку, що Рюрик не тільки походить з Вагрії, а й за своїм етнічним походженням міг бути тільки слов’янином, а не норманом (S. Treuer. Einleitung zur Moscowitischen Historie. – Helmstedt. 1720).

Петро І моментально оцінив інформацію, яку надав йому Лейбніц.

В першу чергу, після тривалого перебування в Європі серед старовинних монарших родин, його почало гнітити «підле», тобто лише боярське походження свого роду, а тому він замислив породичатися з представниками найбільш відомих європейських аристократичних домів руського походження на які вказав йому Лейбніц. Вже у 1711 р. він одружив свого сина Олексія з представницею роду Вельфів, а дочка його брата Івана Катерина була видана за герцога Мекленбургського Карла-Леопольда, рід якого бере свій початок від князя Поморської Русі Ніклоти.
  Крім того, як тільки створилася сприятлива військово-політична ситуація, тобто вже після Полтавської битви, Петро І, у 1711 р., ввів свої війська на територію колишньої Поморської Русі (Померанії), а на протязі від червня 1712 р. до березня 1713 р. особисто брав участь у її звільнені від шведів. Його 48-тисячна армія тоді дійшла аж до Гамбурга і остаточно розбила шведів в битві під Теннінгеном в Гольштинії біля кордонів з Данією (практично усі 29 ескадронів його кавалерії були набрані в Україні). Історики, які цікавляться лише військовими проблемами і не обізнані з характером історичної інформації, яку постачав царю Лейбніц, вважають, що Петро І планував тоді з метою завершального розгрому Швеції лише перевести в порти Померанії свій флот, в той час як усі його думки вже були спрямовані на пошук різноманітних варіантів приєднання цієї давньоруської землі до Росії (саме про це свідчать також ті династичні шлюби, які були заключні в той час).

Таким чином, на момент виходу у світ «Історіографії» М. Орбіні, яку Петру І підсунув якщо не Ф. Прокопович то Г. Лейбніц, усі умови були надзвичайно сприятливими для появи в Україні правдивої, справді наукової концепції історії українського народу, яка максимально повно мала висвітлювати увесь шлях пройденим ним за 2,5 тисячі років, включно з історією не тільки Київської, а й Західної Русі (варто нагадати, що в переважній більшості європейських країн історія як наука, а не звичайне літописання, виникла саме у ХVІІІ ст.). Залишилося зробити лише один крок – випустити працю з врахуванням усіх наявних на той час історичних джерел, але… цей крок навіть до сьогоднішнього дня так і не був зроблений. В результаті ми маємо не українську концепцію власної історії, а німецьку концепцію історії, причому не України, а лише Малої Росії, де замовчується минуле не тільки українських етнічних земель на заході, а й в значній мірі навіть Галичини.

Хоча Петро І досить скоро зрозумів, що для остаточної перемоги над Швецією варто зосередити усі свої зусилля в першу чергу у Фінляндії і поступився Померанією, т. ч. Щецином, на користь Пруссії, навіть ця тимчасова окупація Померанії військами Російської імперії настільки налякала німців, що вони наочно усвідомили собі, що можуть втратити не тільки давньоруські, а й, в кінцевому результаті, навіть етнічні німецькі землі. Якщо для німецьких політиків настав час карколомних геополітичних комбінацій, то мислення представників інтелектуальної еліти німецького походження почало гарячково працювати в напрямі пошуку шляхів нейтралізації цієї потенційної, але вельми ймовірної на той час загрози для Німеччини. В цьому їм вельми допомогло німецьке оточення Петра І і, насамперед, його дружина Катерина І. 

Так сталося, що дому Романових і особисто Петру І найбільше залежало встановити родинні зв’язки саме з Рюриковичами, які, як пояснив Лейбніц, належали до Старгородської, тобто Ольденбургської династії (у 1157 р. німці перейменували столицю давньоруських вагрів Старгород на Ольденбург). Врешті-решт і ця проблема була вирішена, так як у 1725 р. дочка Петра І Анна Петрівна одружилася з герцогом Ольденбург-Гольштин-Готторпським Карлом Фрідріхом.

Однак, чи то Петро І щось не второпав, чи то до цього шлюбу свідомо приклала свою руку німкеня Катерина І (він відбувся вже після смерті імператора в часи саме її правління), чи то Лейбніц дійсно забув пояснити, що на півночі Німеччині є кілька Ольденбургів: давньоруський, який знаходиться в Гольштинії і про який власне йде мова, і, мало не на кордоні з Нідерландами, інший, але вже суто німецький. З цього німецького Ольденбурга, власне, і походила династія Ольденбургів, яка опинилася в Гольштинії цілком випадково, лише в ХV ст., коли Дитріх Щасливий одружився з дочкою Герхарда Шлезвіг-Гольштинською Гедвігою і отримав там численні маєтки, в т. ч. і біля давньоруського Ольденбурга. Відомо, що Анна народила тоді від Карла Гольштинського майбутнього російського імператора Петра ІІІ, а той, у свою чергу, одружився з Ангальт – Цербською принцесою, яка відома в нашій історії як Катерина ІІ.

Ось так, завдяки історичному невігластву та елементарному неуцтву російської правлячої еліти, а, скоріше за все, завдяки цілком свідомій і цілеспрямованій діяльності пронімецьких сил, згуртованих з часів Катерина І навколо російського трону, Росія, а разом з нею і Україна, отримали абсолютну чужу для себе (за виключенням хіба що російських шовіністів), не просто німецьку, а відверто шовіністичну тевтонську династію (Катерина ІІ походила з роду Асканів), яка правила в Російській імперії починаючи від Петра ІІІ і аж до часів Миколи ІІ Кривавого. Вже давно відпрацьовані в Німеччині методи нищення усього руського були негайно перенесені в Україну і чого вартувало українському народу правління цієї Аскано-Ольденбургської двоголової потвори пояснювати довго не треба (крім відвертого фізичного нищення українства як прямого спадкоємця усієї Давньої, в т. ч. і Поморської, Русі, в першу чергу, під ударами німецько-російської інквізиції вже тоді, в часи Катерини ІІ, опинилася мова, історія і національна свідомість українського народу).

Першому в середовищі німців ідея про те, як затерти у русинів пам'ять про їх давні історико-етнічні землі на заході і, насамперед, про Поморську Русь, прийшла в голову Г. Байєру (1694-1738), який походив з Кенінгсберга і був протеже графа Остермана. Незважаючи на пряме заперечення Руського літопису, він елементарно просто перетворив варягів-русь на варягів-норманів. Врешті-решт, цей горе-академік Російської Академії Наук взагалі не мав жодної змоги ознайомитися з руськими літописами, так як за 12 років свого перебування в Росії він так і не потрафив вивчити ані російської, ні, тим більше, давньоукраїнської мови.

Справу Г. Байєра продовжив Г. Міллер (1705-1783), який був родом з Вестфалії і значно краще за свого попередника розумів суть справи і те, в яку точку йому слід насамперед вдарити. Хоча практично усе своє життя він присвятив вивченню російської етнічної території, насамперед Сибіру (він перебував там 10 років і дійсно володів значним обсягом інформації стосовно цих земель), але основну свою увагу він звернув на Україну, хоча і не був там жодного дня. Якщо Байєр взагалі не бачив жодної різниці між українцями і росіянами, то для Міллера не було надто великим секретом той факт, що Поморську Русь (він жив поруч) населяли давньоруські племена бодричів, смолян, вагрів, варнів, волинян, деревлян, тобто етнічні родичі українських волинян, деревлян, смолян та хорватів (з праць Гельмольда він знав про те, що після окупації цих земель німцями значна їх частина переселилася на територію Підляшшя, Галичини, Волині і навіть Смоленщини). Ось чому основною працею Міллера є не «Описание Сибирского царства» чи навіть «Історія Сибіру», а «Історія Малої Росії».
  
Міллер спробував вкоренити свою концепцію вже у 1749-му році, виголошуючи у спеціально написаній доповіді наступні слова: "Славетні скандинави підкорили всі руські землі з їх всепереможною зброєю". Решта промови складалася зі списку військових поразок слов’ян від германців і шведів. Різка критика Ломоносова, Крашеннікова та інших академіків російського походження і, особливо, позиція Президента РАН графа Розумовського, який навіть понизив наукове звання Міллера, примусила його тоді призупинити роботу над своєю теорією, але як тільки до влади прийшла Катерина ІІ, то німець негайно переписав свою роботу і перевидав під назвою «Походження росичів» (Origines Rossicae).

 «Історію Малої Росії» та «Походження росичів» важко назвати науковою працею. Це був звичайний виклад бажаної для німців концепції трактування російської та української історії, яку він запропонував Катерині ІІ і яка повністю її сприйняла, повелівши лише при цьому об’єднати їх в одне ціле, а саме – російську історію. 4 грудня 1783 р. Катерина ІІ створила «Комиссию для составления записок о древней истории, преимущественно России», в якій «начальствующую» роль, незважаючи на те, що Міллер на той час вже помер, мав відігравати «миллеровский исторический департамент» (В. Ключевский. Исторические портрети. с. 564). Іншими словами, за основу була прийнята концепція (в т. ч. української) історії саме Г. Міллера і під неї не тільки правилися, а й нищилися усі наявні на той час давньоруські літописи.

Не варто сприймати Катерину ІІ як звичайну німецьку шльондру і сексуальну збоченцю. На той час це була досить освічена людина, яка походила із Штеттіна і, на відміну від наших сучасників, була добре обізнана з давньоруським минулим своїх рідних земель. Її батьки пережили російську окупацію цього міста у 1713 р. і, ставши імператрицею Російської імперії, вона зробила усе можливе і навіть неможливе для того, щоб подібна ситуація в майбутньому стала абсолютно неможливою. Для цього в першу чергу треба було стерти з руської історії будь-яку пам'ять не тільки про Поморську Русь, а й взагалі про Давню Русь на заході. Найбільш просто, як це і зробили Байєр з Міллером, було проголосити варягів-русь норманами і розчинити українців, як безпосередніх родичів і нащадків цих варягів, в азійській історії на сході. У 1792 р. «Екатерининская история» побачила світ і з цього часу в міллерівську концепцію було категорично заборонено вносити будь-які правки, хіба що тільки з метою її подальшого «вдосконалення», тобто більш досконалої фальсифікації нашого минулого, що з величезним успіхом здійснювали такі наступні «міллери» як Карамзін, Погодін, Соловйов, Томсен. Більше того, Катерина ІІ руками А. Шльоцера здійснила те, до чого не додумався навіть Міллер: шляхом елементарного підкупу та «підгодівлі» найбільш продажних «науковців», цю теорію вона зробила панівною не тільки в Росії, а й в Європі (щоб переконатися в цьому, варто звернути увагу на той факт, що звання ординарного академіка РАН Шльоцер отримав ще не написавши жодної праці з російської історії, закордонний паспорт був виданий йому за особистим розпорядженням Катерини ІІ, і, виїхавши за кордон, він і далі регулярно отримував від російського уряду 860 крб.). Зрозуміло, що для  західних вчених, які зовсім не знали давньоруської мови і були досить поверхово обізнані з минулим Русі та її літописами, поява такого «спеціаліста» з руської історії як Шльоцер справила велике враження і практично усі його праці з цього приводу сприймалися і до сьогоднішнього дня сприймаються на ура («Annales Russici slavonice et latine cum varietate lectionis ex codd. X. Lib. I usque ad annum 879», «Das neue veränderte Russland» (1767—1771); «Geschichte von Lithauen» (1872); «Allgem. Nord. Geschichte» (1772)). Навіть сьогодні, коли на території Східної Німеччини, в т.ч. в Мекленбурзі та Гольштинії, де, власне, локалізуються варягі-русь і рід Рюріка, вже розкопані 706 давніх городищ і ці городища однозначно класифікуються як слов’янські, ніхто на заході навіть і не думає переглядати писанину Баєра, Міллера і Шльоцера, а норманська теорія в середовищі західних вчених і далі є панівною. Можна тільки собі уявити наскільки домінуючою вона була у ХІХ ст., коли будь-яка спроба її заперечення сприймалася як «наукове невігластво», а вчені, які наважилися на цей крок, моментально опинялися на маргінесі наукового життя і проголошувалися дилетантами. Одним з наслідків цієї, вибудованої ще за часів Катерини ІІ, схеми для противників норманської теорії був неминучий крах їх кар’єрного зросту і позбавлення кафедр, тобто засобів для існування, в той час як для її прихильників – невичерпна і дуже ситна годівниця (ця схема, але модернізована вже під суто російські інтереси, діє і по сьогоднішній день).

Прийнято вважати, що норманська теорія стосується суто російської історії, хоча, насправді, вона була спрямована насамперед проти українців і на її гачок потрапила в першу чергу українська історіографія. Українські історики, дарма що вони цього не помічають, після 1722 р. пишуть свою історію виключно за схемою Міллера, тобто не як історію українського народу і навіть не як історію України-Русі, а історію Малоросії.

Суть проблеми полягає навіть не в тому, що Міллер до неймовірності зпримітизував українську історію, втиснувши усю її кількохтисячолітню історію до часу загарбання Московією на двох сторінках абсолютно убогого з наукової точки зору тексту, вже в першому реченні заявивши про те, що «Что ныне Малоросія называется, то было в старые времена Великое Княженіе Россійской Империи, основаное в 879 году Великим Князем Игором, Рюриковым сыном» (Краткая виписка о Малороссийскомъ народҌ. М., 1846. с. 4). 

Безумовно ця писанина, у порівнянні з якою далеко не ідеальне дослідження М. Орбіні виглядає справді фундаментальним твором, була з обуренням сприйнята українською інтелектуальною елітою того часу, але «миллеровский исторический департамент» за дієвої підтримки влади вже настільки  встиг спотворити суспільну свідомість, що навіть князь Безбородько, якого вважають найбільш ймовірним автором «Исторії Русовъ», не наважився бодай докладно переповісти людям інформацію зібрану італійським істориком, не говорячи вже про подальший поступ в справі дослідження найбільш ранніх сторінок української історії.  Цілком слушно відзначивши, що «изъ сего времени бытіе Малой Россіи въ Общей Россійской Исторіи едва упоминается» (с. І), усю безліч фактів стосовно історії Давньої Русі на заході Безбородько виклав буквально в двох реченнях, згадавши при цьому лише «…Князей Рускихъ, воевавшихъ славно съ воинствомъ Рускимъ въ ЕвропҌ, Азіи, Греціи, и на самыя столицы ихъ Константинополь и Римъ нападавшихъ» (с. ІІІ), а також, що «…они, ведя съ сосҌдями безпрестанныя войны… зашли и переселили колоніи свои за рҌку Дунай до моря Адріатическаго въ Иллиріи и отъ горъ Карпатскихъ до рҌки Одра; а на западныхъ берегах Балтійскаго моря оселили всю Померанію» (с. 2).  Можливо навіть не усвідомлюючи того, що  вже він сам потрапив на гачок Міллера, автор «Исторії Русовъ» також максимально знехтував історією Давньої Русі, виклавши її лише на 9 сторінках.

Разом з тим, як величезну заслугу Безбородька слід розцінювати той факт, що, передчуваючи, які величезні втрати для власного народу та його історії може принести зміна його етнічної назви, поряд із вже традиційною на той час назвою Малоросія, він виніс на титульну сторінку своєї праці його справжню, історичну, багатовікову етнічну назву - «руси» (є величезна підозра стосовно того, що горезвісна «Комиссия для составления записок о древней истории, преимущественно России» якщо сама завуальовано не попрацювала в справі зміни нашої етнічної назви з русів (рутенів, русинів) на українців, то, принаймні, зробила усе можливе для того, щоб підштовхнути українську інтелектуальну еліту того часу до цього, якщо не тактично, то в усіх відношеннях стратегічно програшного кроку, так як сьогодні вже цілком очевидно, що Росія нахабно, цинічно, але разом з тим цілком успішно перехопила на себе не тільки назву «Русь», «русини» і «руський народ», а й практично усю його давню історію, при цьому, остерігаючись звинувачень у явній фальші, спочатку повністю замовчувала історію Західної Русі, а тепер, побачивши байдуже або навіть і прихильне ставлення західного світу, вже не відмовляється не тільки від Поморської Русі, а й навіть від «донского казака» Одоакра).   
За роки радянської влади Москва виплекала в Україні ціле покоління представників так званої «академічної науки», які щедро фінансуються та просуваються по драбині «наукової ієрархії» не тільки ідеологічними службами Луб’янки, а й промосковською українською владою і єдиним їх завданням є максимальна підтримка казки про Київську Русь як «колиску трьох братніх народів» та німецької концепції української історії Міллера, яка в наш час вже спішно модернізується під суто російську концепцію (варяги-русь – це, безумовно не нормани, а предки росіян, які принесли цивілізацію і державність на «дикий» Південь). Доля українського археолога Ореста Корчинського, який залишився без роботи і засобів існування тільки за те, що на унікальному археологічному матеріалі насмілився підтвердити факт існування описаної ще Костянтином Багрянородним могутньої і набагато краще розвиненої у порівнянні навіть з Києвом (не говорячи вже про взагалі відсутню в той час на історичній арені Московію) давньоруської Великої Хорватії, є яскравим свідченням того, як і якими методами діє в Україні ця «наукова» агентура Кремля.


3 липня – день давньоруської слави!

3 липня 965 року дружина князя Святослава Ігоревича одержала перемогу над військом хазарського кагана. Столицю Хазарії – Ітіль було взято та зруйновано, після цього було взято та зруйновано решта фортець Хазарії, які складали основу паразитарної влади цієї держави.

Що передувало цьому походу? Тривала бездіяльність Ольги у якості регента зумовила не тільки сваволю окремих князівств Київської Русі, але й загарбання руських земель войовничими сусідами (волзькими болгарами, хазарами). Тож, ймовірно, в'ятичі пристали під владу Києва лише після знищення Святославом їх сепаратистських войовничих угрупувань.

За свідоцтвами середньовічних мандрівників, основною частиною доходів, окрім посередництва та гендлярства, протягом усієї історії існування Хазарії була работоргівля. Регулярні набіги на сусідні землі (переважно слов'янські) давали хазарам величезну кількість рабів, яких вони потім продавали по всьому світу. Закріплюючись на слов'янських землях за допомогою побудови нових фортець, хазари все частіше влаштовували набіги на слов'ян, обкладаючи їх даниною. Святослав не міг не розуміти, що протистояння Русі та Хазарії може закінчитися лише загибеллю одного із суперників.

Парадокс (або закономірність – сприймайте як хочете), що блискуча перемога нашого героя залишила на диво мало письменних пам'яток. За окремим уривком у "Повісті врем'яних літ" важко визначити як саме розбито Хазарію. Дослідження доводять, що Святослав вдарив по Хазарії не в лоб, через Дон, а пішов у обхід, через землі в'ятичів. Інакше бути не могло, адже лобова атака на Саркел була небезпечна – це був укріплений природою та фортецями район. Держава – вампір, яка півтора століття смоктала кров із сусідів та данників, була знищена за один, 965-й, рік. Руси перемогли кочівників у їх рідному домі – у степу. Після переможної війни хазарські міста Саркел та Самкуш стали руськими містами Біла Вежа та Тьмутаракань. Їх слов'янське населення із данників-напіврабів перетворилося на повноправних підданих київського князя. Арабський мандрівник Ібн Хаукаль називає після цього "Руською рікою" вже не Дон, як Ал Масуді, а Волгу! Тобто не Дон, а Волга стала східним кордоном Київської Русі.

І ще одна не менш важлива теза. Основним "товаром" торговців-хазарів були раби. Справедливо кажуть, що арабські, європейські, американські работорговці загальмували розвиток Африки, підірвали її сили. А яка ж роль работорговців хазарів, маю на увазі їх роль в уповільненні прогресу? Хтось намагався її дослідити? У 10 столітті разом із Хазарською імперією зникла й індустрія работоргівлі, принаймні, таких об'ємів торгівлі "живим товаром" не спостерігається. Вже у наступному столітті у Європі розквітають міста, цехові ремесла, мистецтво, тобто йде розквіт Середньовіччя після ночі Темних віків. Випадковість це чи закономірність? Думайте, аналізуйте самі. Чуда-Юда не стало. Саме так у казках та билинах називали наші предки загрозу з боку південно-східного ворога. Не суперника, не опонента, а саме ВОРОГА.

Заслуговує на увагу те, що відбувалося потім на території Хазарії. Столична околиця каганату, Ітільщина, у пониззі Волги, згодом перетворилася на ординську Сарайщину (столиця Орди), з розпадом Орди – на Астраханщину, столицю однойменного ханства. Московське царство приєднає до себе цю територію. Основним центром цієї території стане Царицин, сусід фортеці Саркел на Дону, де Дон найближче до Волги, зараз там Волго-Донський канал імені Леніна. До речі, древні калмики – джунгари, брати хазарів, предки Леніна, входили у хазарський союз. Сталін перейменовує Царицин на Сталінград. Зараз це Волгоград. Як тут тепер не зрозуміти запеклого опору червоних щодо агресії німців саме під Сталінградом! Скільки крові пролилося із обох боків! Адже Сталінград – це хазарське сакральне, містичне та, водночас, реальне й історичне місто. Підняттям рівня Дону під час будівництва Волго-Донського каналу затоплено й околиці Саркелу (Білої Вежі). Сталін привітав будівельників та експлуататорів каналу із його відкриттям. На місці теперішнього Цимлянського водосховища під час земляних робіт знайдено хазарські поховання. Район заблокували військові, причетних до знахідки археологів нейтралізували (по сталінські, а як саме, думаю, пояснювати не треба). Як же після цього хазари не будуть "зниклими" без сліду!

Значення розгрому Хазарського каганату для Київської Русі спостерігається неозброєним оком навіть і зараз. Головним досягненням походу було те, що Київська Русь повернула собі незалежність – перестала платити данину Хазарії. Загарбані хазарами землі (зокрема район фортеці Саркел) знову увійшли до складу Русі. Розгромивши стару хазарську столицю Семендер (у сучасному Дагестані), Святослав відновив владарювання Русі на всьому просторі від Каспійського моря до Меотиди (Азовського моря). Саме Святославу належить відродження Тьмутараканського князівства зі столицею Таматарха (сучасна Тамань). Святослав визначив стратегічно важливі місця перебування стратегічно важливих форпостів для налагодження вигідних торгово-економічних відносин із сусідніми і віддаленими державами (Хорезм, Багдад).

Настав кінець работоргівлі у цьому регіоні та закінчилися набіги на землі Київської Русі з метою захоплення рабів, які ставили під питання буття наших предків. Кінець Хазарії означав підсилення влади Києва, об'єднання племен, які перебували у складі Русі у одну спільноту – підданих князю Святославу. Під час походу були нейтралізовані й незалежні від каганату, але й не менш агресивні племена булгар, буртасів, ясів та касогів. Влада хазар була знищена не тільки у центрі Хазарії,але й на її периферії. Русь відкрила собі вільний шлях на Схід, внаслідок чого торговельні зв'язки Русі зі Сходом укріпилися.

Знищення Хазарії, провід якої сповідував юдаїзм та підтримували його серед оточуючих та підвладних народів через розповсюдження вигідного світосприйняття – рабства, покірності, означало зникнення найбільш тяжкого гніту – духовного, який міг би знищити основи самобутності наших предків та й інших народів Європи. Перемога Святослава означала, що гегемонія над кочівниками Причорномор'я від хазарів перейшла до київського князя. Доказом цього є те, що у поході Святослава 967 року на Дунайську Болгарію на його боці брали участь угри та печеніги. Київська Русь виявилася наймогутнішим та найпослідовнішим ворогом каганату. Майже півтора століття визвольну війну проти каганату було завершено походом Святослава. Знищив основні опорні військові сили каганату на чолі з каганом та зруйнувавши опорні пункти хазар на Середній та Нижній Волзі, на Північному Кавказі та Нижньому Доні, князь Святослав позбавив влади й торгово-посередницько-гендлярську верхівку Хазарії. А ці принципи були основою існування цієї держави. Хазарія зникла одразу ж після ліквідації основної умови її існування – військової зверхності над сусідами й тих економічних переваг, які гарантували контроль над важливими торговельними шляхами міх Азією та Європою.

Ось що про похід Святослава пише історик М. Котляр у своїй книзі "Полководці давньої Русі": "Воєнні операції по боротьбі з Хазарією і Болгарським царством на Волзі були проведені Святославом з великою швидкістю, полководницьким умінням і стратегічною широтою. З невеликими силами – адже у похід попрямували лише княжа дружина і, можливо, дрібні загони ближніх до князя бояр, - він зумів здолати війська і болгар, і хазарів, що, поза будь-яким сумнівом, мали багаторазову чисельну перевагу. Це свідчить про хоробрість, стійкість і високий вишкіл київських ратників".

Хтось із прискіпливих істориків може дорікнути мені стосовно того, що дата 3 липня досить умовна, "взята зі стелі". Не сперечатимусь. Але скажу кілька слів. У наших предків була інша концепція часу, і не було важливо коли саме що відбулося, з точністю до дня. Набагато важливіше інше – що саме відбулося, яке значення мала ця подія для розвитку племені, нації, людства. Якщо нема точної дати, зафіксованої у більш чи менш достовірних джерелах, то її можна відтворити, аналізуючи звичаї, обряди, традиції народу. Адже доведено, що інколи дані про реальну дійсність після дослідження фольклору призводить до того, що ці дослідження розповідають про історію народу набагато яскравіше, ніж скупі історичні дані, написані офіційним стилем, позбавленим емоцій, творчих засобів, експресії.

Вас не вражає те, що велична перемога давньоруської зброї та сама постать найвеличнішого на мій погляд полководця, якого тільки давала світові наша Вітчизна всіляко замовчувалося та й зараз замовчується? Окрім роману С.Скляренка "Святослав" серйозних художніх творів у вітчизняній літературі немає. Про фільми казати взагалі не варто - немає жодної картини. У сучасній державі нема такої галузі індустрії, яка б займалася пропагандою культу героїв, які боролися за Україну. Чому так? - питання риторичне. Причиною цьому антиукраїнська еліта, яка тимчасово знаходиться при владі. Не акцентуватиму зайвий раз на тому, що восени буде можливість замінити цю владу на патріотичну, наведу краще влучний вислів Богдана Бенюка: "На кожного (х)Азарова знайдеться свій Святослав!"

А поки що не втрачаймо часу, пропагуймо самотужки культ Героїв, створюймо традиції вшанування великих перемог! І коли святкування цих подій стане необхідністю, тоді вже не буде так важливо, наскільки точна чи неточна конкретна дата святкування. Реальний приклад є – святкування Дня Героїв. Теж саме, тільки не прозою, а віршами й більш виразніше висловив Юрій Клен у своїй поемі "Попіл імперій".

Предків не маєш? – тож будь сам собі предок.
Люди забули легенди? – нову їм створи.
Втратили віру? – кресли на скрижалях їм Кредо.
Щезли герої? – меча тоді в руки бери.
Місто згоріло? – споруджуй же заново мури.
В кожній пригоді яви себе як мономах.
Згинув варяг, але сам будь варягом, будь Рюрик,
Що викриває ніким ще не ходжений шлях.

Використана література:
1. Котляр М.Ф. "Полководці давньої Русі";
2. Дан Берест "Літописні непорозуміння";
3. Воєслав Кобза "Свята Русь – ординська Москва";
4 Азар Ворон "Святослав Хоробре. Йду на Ви!";
5. Галина Лозко "Святослав Хоробрий", журнал "Сварог"№8.



Чому насправді Сталін депортував кримських татар

За наслідками депортації загинуло, за даними радянських органів, до чверті кримських татар, і до 46% за даними самих татар. Сказати, що така депортація була "порятунком", може хіба що людина, спроможна називати Голодомор дієтою, а газові камери - вентиляцією легенів.

Лідер Компартії Петро Симоненко заявив, що депортація кримських татар була вчинена радянською владою "задля їхнього порятунку".

Мовляв, 20 тисяч кримських татар перейшли на бік Німеччини, "здали всі закладки для організації партизанського руху в Криму, охороняли концентраційні табори". І залишити татар в Криму означало б спровокувати їхню різанину з боку радянських людей.

Логіки в цих заявах шукати не доводиться. Радянські історики називали кількість кримських татар у пронімецьких формуваннях на рівні 9 тисяч осіб. Однак, навіть якщо взяти цифру в 20 тисяч колаборантів, це все одно менше, ніж кількість кримських татар, що воювали на фронті в 1941-45 роках за СРСР (понад 35 тисяч осіб).

Радянська влада ставила у вину кримським татарам участь у кримськотатарських комітетах, організованих німецькою окупаційною адміністрацією. Справді, це мало місце. Але в кожному з районів Криму діяли точнісінько такі ж російські комітети, як і на значній частині окупованої території Росії.

Для прикладу, один лише так званий Локотський район пронацистського російського самоврядування у нинішніх Орловській і Брянській областях Росії за територією і населенням був більший за тогочасний Крим.

А у всіх російських пронацистських формуваннях брали участь, за найскромнішими підрахунками, більше мільйона осіб, не рахуючи місцевої поліції. І це при тому, що Крим був окупований увесь, а РРФСР – лише своїми західними околицями. То невже лідер КПУ виправдовує депортацію росіян?

Якщо Симоненко підтримує колективну відповідальність за приватні гріхи, то, цікаво, якої кари заслуговують комуністи за гекатомби вчинених їхніми "колегами" злочинів?

До речі, за Кримінальним Кодексом приниження за національною ознакою, вчинене службовою особою, карається виправними роботами на строк до двох років або позбавленням волі на строк до п'яти років.

Назагал усе зрозуміло. Партія паразитує на старечій забудькуватості й непоінформованості про те, що саме комуністи очолюють в "ненависному олігархічному режимі" "найжирніші" місця, включно з митницею і органами, відповідальними за приватизацію.

Почалася виборча кампанія. А КПУ дрейфує до статусу регіональної партії Криму і ще пари областей Півдня України. Саме тому в цей момент казки про інтернаціоналізм відкинуто і вилазить виразно расистська личина.

То чому ж насправді Сталін депортував кримських татар?

Вочевидь, просто по головному радянському курорту не повинні були ходити представники етносів, котрі нагадували б своєю присутністю глибоку доросійську історію Криму. Тим більше, що ця історія була для Москви досить травматичною.

Як відомо, кримські татари як етнос утворилися на базі насамперед тюркських (половецьких та інших споріднених їм племен), землеробського населення гірського Криму, а також невеликої кількості монголів.

Після звільнення Московії від залежності від ослаблої Великої Орди у 1480-му, Москва продовжувала виплачувати данину Кримському ханству, як її спадкоємцеві.

У 1486-92 роках Кримське ханство розгромило Велику Орду, ядро західномонгольської держави – Улусу Джучі, що лишилося після відокремлення від нього Кримського та інших ханств. Землі Великої Орди між Доном і Волгою були приєднані до Астраханського ханства, васального щодо Криму.

Під час московсько-литовських воєн московські князі регулярно підбурювали кримських татар для походів на українські землі. Так, у 1482 московський князь Іван III підбурив кримських татар розграбувати Київ.

Із багатої здобичі, захопленої в Києві, хан Менглі-Гірей надіслав Івану III золоту культову церковну утвар – потир та дискос з київського Софійського собору. Проте, після підкорення Московією Казанського й Астраханського ханств у 1552-56 роках Крим стає ворогом Московії.

Ось як описував очевидець – німецький найманець московського царя – одну з десятків воєн Москви і Криму: "Кримський цар пішов до Москви з Темрюком з Черкеської землі – свояком великого московського князя.

А великий князь разом з військовими людьми – опричниками – втік у незахищене місто Ростов. Спочатку татарський хан наказав підпалити розважальний двір великого князя – Коломенське – за 1 милю від міста.

На другий день він підпалив земляне місто – цілком усе передмістя, в ньому було також багато монастирів і церков… За шість годин вигоріли начисто і місто, і Кремль, і двір опричнини, і слободи.

Була така велика напасть, що ніхто не міг її уникнути! Живих не залишилося і 300 боєздатних людей. Одним словом, біда, яка спіткала тоді Москву, була така, що жодна людина в світі не змогла б того собі й уявити. Татарський цар Девлет-Гірей повернув назад до Криму з безліччю грошей і добра і безліччю полоняників, ще й залишив порожньою всю Рязанську землю".

За даними очевидця, через десять років після спалення Москви у місті було 30 тисяч мешканців, проти 150 тисяч до пожежі.

Отже, у той час як запорожці брали Білгород, Бендери, Очаків та інші найбільші турецькі й татарські фортеці, нападали на околиці Стамбулу, московити захищалися від татар у себе вдома, і, треба сказати, без особливого успіху.

Такі походи відбувалися чи не щороку: "Як і минулого року, коли спалили Москву, великий князь знову кинувся навтікача –  Великий Новгород, за 100 миль від Москви, а своє військо і всю країну кинув напризволяще.

З Великого Новгорода великий князь відправив нашому воєводі, князю Михайлу Воротинському, фальшиву грамоту: нехай-де він тримається міцно, великий князь хоче послати йому на допомогу короля Магнуса і 40 тисяч кінноти. Грамоту цю перехопив кримський цар, злякався й пішов назад до Криму".

Автор українського літопису XVIII століття "Історія русів" відзначав, що московити "завжди сильний острах до татарських людей маючи", що він пов‘язував з кількасотлітньою історією панування Орди.

Ось як, наприклад, описував зустріч кримського посла з московським царем очевидець – англійський посол.

За його свідченнями, татарський посол заявив Іванові Грозному:

"Великий цар всіх земель і ханств, хай освітить сонце його дні, послав до його васала Івана Васильовича, який з дозволу хана є великим князем всієї Русі, дізнатися, як йому довелося по душі покарання мечем, вогнем і голодом, від якого він посилає йому порятунок (тут посол витягнув брудний гострий ніж), – цим ножем нехай цар переріже собі горло".

Як пише англієць, у татарського посла спробували відняти дорогу шапку й одяг, видану йому перед тим самими московитами, але він боровся так запекло, що цього не вдалося зробити: "А цар впав у сильний напад люті, послав за своїм духівником, рвав на собі волосся й бороду мов божевільний".

Іван Грозний цілком міг би претендувати на роль найбільшого маніяка не лише у російській. а й у світовій історії. За найменшу провину або й без неї він страчував московитів нечуваними карами.

Сучасник писав, що він "жорсткостями перевершив Нерона, Калігулу,… Геліогабала, Бусіріда і, нарешті, всіх тиранів, які описані й ославлені істориками, а також поетами".

Але після історії з ножем Грозний відпустив кримського посла неушкодженим.

Сталін непогано знав і не міг забути ці сторінки московської історії. Він відчував свою спорідненість з тираном, називаючи його "людиною із сильною волею і характером".

Свого часу він доручив найбільшим майстрам – кінематографісту Ейзенштейну, письменнику Толстому та доброму десяткові інших діячів – створити твори, що переглядали б оцінки Грозного в суто позитивному сенсі.

Крім цього, були цілі століття приниження від Криму. Варто згадати, що в Московії захисна лінія проти кримських татар була збудована за 180 кілометрів до Москви – між містами Нижній Новгород, Серпухов і Тула.

Багаторазові прориви цієї лінії закінчилося лише із заснуванням українськими козаками Слобідської України в серединіXVII століття.

У 1700 році московський цар Петро І гучно відзначив закінчення виплати "упоминок" – данини татарам. Але після поразки в Прутському поході 1711 року відновив її, щоправда, уже востаннє.

Усе те давно відгуло-відшуміло. Пам‘ятати історію безумовно треба. Насамперед не для того, щоб розпалювати пристрасті, а для того, щоб бачити, як у світі робиться добро і зло, і як уникати останнього.

Як казав Вінстон Черччиль, чим глибше в історії бачиш, тим далі здатен зазирнути вперед. Але не менше цього народам слід учитися уживатися між собою, а не псувати майбутнє ворожнечею, поки інші (розумніші) народи йдуть уперед.

Німці з французами воювали не менше, ніж кримські татари з росіянами. Але Адольф Гітлер не взявся депортувати французів. Може, просто не встиг.

Нині відомо, що СРСР готував виселення й усіх українців до Сибіру. Ця ідея була реалізована в наказі народного комісара внутрішніх справ СРСР Берії та заступника народного комісара оборони СРСР Жукова від 22 червня 1944 року, невдовзі після відкриття США і Британією "Другого фронту" в Європі.

["Історична Правда": переважна більшість сучасних істориків вважає цей "наказ" фальшивкою. Останні дослідження доводять, що текст наказу є нацистською листівкою, а не справжнім радянським документом]  

Виконання цього наказу було зупинено невдовзі після початку виселення, вочевидь через триваючу війну і непередбачувану реакцію мільйонів українців на фронтах і в тилу. У своїх спогадах радянські генерали зізналися в існуванні такого наказу та готовності його виконати.

Про те, що всіх українців збиралися виселити з України, на ХХ з’їзді КПРС 1956 року зізнався генеральний секретар КПРС Хрущов: "Українці уникли цієї долі тому, що їх занадто багато й нікуди було вислати. А то він (Сталін) і їх би виселив (сміх у залі)".

Згідно зі спогадами американського державного секретаря Стеттініуса, під час переговорів у Ялті 1945 року Сталін скаржився на "ненадійне" становище в Україні та жалкував, що не ухвалив рішення про виселення українців до Сибіру.

Варто відзначити, що німецька расистська ідеологія справді вбачала в кримських татарах певних спадкоємців германомовних готів, які прийшли в Крим в III столітті нашої ери та нащадки яких зберігали мову й ідентичність у Криму аж по XVI століття.

Як відомо, в XIV-XV століттях в Криму існувала гото-сарматська (гото-аланська) держава Феодоро зі столицею в Мангупі, у певні періоди союзна татарам, зруйнована турками в 1475 році.

У цій невеликій державі (на території нинішніх Бахчисарайського району АРК, частини Севастопольської, Ялтинської і Алупкінської міськрад, а в окремі періоди – ще й землі гірського Криму і Південного берега Криму до Судака) для письма використовувалася грецька мова, а населення говорило переважно готською й аланською мовами.

У середині ХІІІ століття мандрівник писав, що між Херсонесом (нині Севастополь) і Судаком було 40 фортець, кожна з яких мала свою мову.

Однак сліди тих готаланів чи аланготів розчинилися не тільки в татарах, але й у православному грекомовному та тюркомовному населенні Криму, яке було переважновиселено з Криму до Приазов‘я Російською імперією в XVIII столітті.

Цікаво, що й нині серед маріупольських греків поширене прізвище Халангот, що практично є етнонімом, тобто назвою народу.

За наслідками депортації загинуло, за даними радянських органів, до чверті кримських татар, і до 46% за даними самих татар. За що ж мала страждати абсолютна більшість кримських татар, які не співпрацювали з німцями?

Справжньою причиною страждань депортованих були не готи й не німці. А дивовижна краса їхнього краю, де не мало бути "нацменів" зі своєю доросійською історією, тим більше такою як вона була, а також надзвичайна мстивість радянського диктатора.

Сказати, що така депортація була "порятунком", могла людина, спроможна називати Голодомор дієтою, а газові камери - вентиляцією легенів.

І, що найгірше, такі люди прекрасно себе почувають у нинішній правлячій коаліції. Яка насмілюється вдавати, що "об‘єднує громадян України".