Шукати в цьому блозі

середа, 22 травня 2013 р.


Чому трипільці були озброєні до зубів

Володіючи монополією на виробництво найсучасніших (для VIV тис. до н.е.) видів зброї, маючи чисельну перевагу над сусідами, трипільці в період енеоліту були на території України домінуючою військовою силою, що дало їм можливість заселити територію від Карпат до Дніпра, опанувавши найкращі землі у світі.

Констатуючи мирний характер трипільського суспільства, дослідники зі здивуванням констатують високий рівень його мілітаризації. Величезна кількість зброї, що збереглася до нашого часу, говорить про те, що трипільці були надзвичайно озброєними. 

«Склалася дивна традиція описувати трипільців як народ мирний, не здатний себе захистити. Можливо, трипільці дійсно відчували відразу до насильства, були людьми виключно миролюбними, але за тисячолітню історію встигли розробити й виготовити величезну кількість зброї... Можливо, відоме гасло «хочеш миру – готуйся до війни» виникло саме в ті далекі часи» (Відейко М. Ю. Шляхами трипільського світу. — К.: Наш час, 2007. – С. 189). 

«Набір озброєння, що його можна реконструювати за даними розкопок трипільсько-кукутенських поселень і могильників тієї епохи вражає: молоти, сокири-молоти (як кам’яні, так і металеві), ножі і кинджали (у тому числі мідні), наконечники стріл і дротиків – за усіма параметрами чи не найдосконаліший і найефективніший комплекс озброєння у цій частині Старого Світу... До речі, у цивілізованій Месопотамії, яка традиційно вважається винятково войовничим краєм, клинкова зброя з’явиться через кілька сотень років після Європи. Мабуть, нині варто таки визнати: Стара Європа сім–п’ять тисяч років тому інтенсивно і досить винахідливо озброювалася, незважаючи на здавалося б цілком мирний і демократичний вигляд "цивілізації Богині"» (Відейко М.Ю. Україна: від Трипілля до антів. – К: КВІЦ, 2008. – 280 с., с. 26–27). 

«Вершиною конструкторської думки та енеолітичногозброярства можна вважати сокири-молоти з каменю та металевузброю. Перші вироблялися 6000 років тому на теренах України носіями трьох культур, остання – лише однією, трипільською... Володіючи монополією на виробництво найсучасніших (для V–IV тис. до н.е.) видів зброї, маючи чисельну перевагу над сусідами,трипільці в період енеоліту були на території України домінуючою військовою силою, що дало їм можливість заселити територію від Карпат до Дніпра» (Відейко М. Ю. Шляхами трипільського світу. — К.: Наш час, 2007. – С. 198). 

Чи не є це суперечністю, що відверто миролюбний народ так активно культивує мілітаризм? Аж ніяк!Миролюбність і озброєність – це дві складові одного цілого. Річ у тім, що спроможність до ефективного самозахисту є найпотужнішим чинником, що стримує зовнішню агресію. І навпаки, беззахисність противника і спокуса легкої перемоги є головним чинником, який провокує агресора. Цей принцип підтверджено сучасною статистикою Легалізація зброї як стимул до Реформації. Тож чим м’якша людина, тим сильніше вона має бути озброєною. 

Поєднання внутрішньої м’якості зі безпрецедентною збройною потугою було важливим чинником мирного співіснування трипільських міст-держав. «Ми люди мирні... Цілком ймовірно, що саме такою ритуальною, завченою фразою, вимовленою з добре поставленими інтонаціями традиційно розпочинали переговори зі своїми сусідамитрипільські вожді. Однак і вони, і їхні партнери по перемовинам чудово розуміли, що це лише ввічливі слова, такий собі дипломатичний протокол. Тому що обидві сторони добре знали: коли виникне потреба, то "мирний" вождь зможе виставити до бою достатньо чисельний та, як кажуть, до зубів озброєний (найсучаснішими зразками списів та сокир) загін воїнів» (Відейко М.Ю. Україна: від Трипілля до антів. – К: КВІЦ, 2008. – 280 с., с. 26). 

Таким чином, трипільці опанували найкращі на планеті чорноземи тому, що були найсильнішими. «Тривалий час були поширені думки про постійний тиск на трипільців з боку агресивного кочового населення степової смуги. Однак детальніше вивчення археологічних даних показало, що думки про "агресію зі сходу" виявилися перебільшенням. Відомий нам комплекс озброєння степовиків далекий від трипільського. Уявлення про могутню "степову кінноту" виявилися необгрунтованими. Демографічний потенціал населення степової смуги не йшов у жодне порівняння з мобілізаційними можливостями трипільського населення лісостепу, оскільки лише одне поселення-протомісто могло виставити воїнів більше, ніж степові племена між Дніпро і Дунаєм разом узяті» (Відейко М. Ю. Шляхами трипільського світу. — К.: Наш час, 2007. – С. 200). 

Природно, виникає запитання: якщо трипільці не воювали між собою і не мали серйозного зовнішнього противника, то як вони підтримували високу боєздатність? Відповідь проста: якщо немаєвійни, то для підготовки воїнів використовується гра у війну. Це стандартна практика як у минулому, так і в сучасності. Вірогідно, що відсутність бойових дій трипільці компенсували ритуальною «грою увійну». Такого роду ігри, скоріше всього, мали релігійний характер, тобто вважалися виконанням волі Небес. Тобто гра у війну була ключовою складовою релігійної системи трипільців. Олімпійські ігри давніх гелленів (до речі, вихідців з надчорноморського Геллона) – це був тільки блідий відблиск масштабних ігрових змагань їхніхтрипільських предків. 

Гра у війну дозволяла здійснювати ефективну підготовку воїнів без занурення у негативну енергетику людиновбивства. Тож якщо згодом воїнам доводилось виясняти стосунки з реальним ворогом, то це розглядалося як продовження ритуальної гри, а тому здійснювалося порівняно легко і весело (див.: Це не божевілля. Це Спарта!). Можливо, саме з тих пір в українській мові залишилося «виграти війну» і «програти війну», а бій розглядався як ритуальний танок: «Виступають стрільці січовії у кривавий тан...». 

Важливим чинником обороноздатності трипільських міст було формування ними професійної армії, до якої при необхідності завжди могло долучитися ще чисельніше озброєне до зубів народне ополчення. «Володіння спеціалізованою зброєю та її ефективне використання вимагали формування навичок, тобто тренувань. З часом це, швидше за все, привело до появи професіоналів у галузі військової справи... Розвивалася воїнська культура, з’явилися певні зовнішні відзнаки вояків – прикраси та амулети, що відображено в іконографії та знахідках відповідних артефактів» (Відейко М. Ю. Шляхами трипільського світу. — К.: Наш час, 2007. – С. 199). Про це у нас ще буде окрема розмова в розділі про формування арійських варн. 

© Ігор Каганецьhttp://www.youtube.com/watch?v=mE5kLUePdXM

Патріарх Йосип Сліпий

Патріарх УГКЦ був і залишається в пам’яті свого народу унікальною і неповторною постаттю великого богослова і державника. Під його керівництвом не лише церква зміцніла, але одночасно змужнів і став сильнішим духовно в національно-патріотичних почуттях український народ. Благородний вплив ювілята творив немов об’єднуючий ланцюг, який приковував церкву до її духовно-земних завдань і зближував її разом з вірними до перемоги.

Життя пітвердило, що народ який був тісно з собою пов’язаний релігійно-національними почуттями ставав непереможений. В парі з вірою у Бога та у друге позагробове життя, так як і ідея самостійної Держави для кращих синів нашої Церкви і народу була такою ж великою і святою, як і ідея віри в самого Бога…

Патріарх володів такою приголомшуючою силою, що здатний був показати цілому світові способи боротьби без зброї, а перемагав негоди глибокою любов’ю, яка увінчалася не лише його успіхом, але вказала шляхи до перемоги іншим. Можна сказати, що синтезою народу із засадами його моралі й етики головною формою було розумне і жертвенне Церковне керівництво, яке надавало напрям своєму народові. Це стало наявним і підтверджуючим доказом, як народ із своїми душпастирями йшов навіть на муки, але не здавався.

Перебуваючи у в’язницях комуністично-московських, тюремники залишався вільним, бо в них була сильна непохитна віра і свідомість, що жиють і караються за рідну церкву і Батьківщину. Це найголовніше, що ми успадкували з цієї епохи і цей героїзм довів нашПатріарх Й. Сліпий, який без сумніву став загальнонаціональним Героєм. Ані на мить цей релігійний Велетень не завагався, а рішуче виступав проти глуму над ув’язненими, які каралися в катівнях Росії.

Неодноразово Патріарх доводив на ділі, що він свою церкву і Україну любить більше, ніж власне життя. Багатьом і в наш час вартувало б у нього повчитися стійкості релігійно-націоналїних чеснот і патріотизму. Його дивовижна сила зростала на тому, що церква ніколи не відмежувалася і не нехтувала національними інтересами, а в була невід’ємною силою для побудови власної держави.

Й. Сліпий, як і його попередник митрополит А. Шептицький добре розумів, що нація без релігії гине, а церква повністю повинна служити нації, і таку працю вони проводили. У своїх проповідях неодноразово наголошували, що обов’язком церкви є тісна співпраця з народом, і це головна запорука, яка не приносить ганьби нікому, а навпаки обидві сторони піднімає до високої національно-релігійної гідності. Митрополит Андрей і Патріарх Йосип наголошували, що найблищими нам по вірі і крові є наші православні брати. З ними єднає нас мова, традиція, спільні церковні і народні звичаї, які повинні в майбутньому довести до єдиного Патріархату Українських Церков в єдиній справжній суверенній Українській Державі.

На основі цього впровадження годиться пригадати, що ЙосипСліпий (Коберни́цький-Дичковський) народився 17 лютого 1892 р. в селі Заздрість на Тернопільщині в національно свідомій українській сім'ї. В рідному селі розпочав навчання в початковій школі, а гімназію закінчив в Тернопілі. В 1911 році Йосип вступив до Греко-католицької духовної семінарії у Львові. У «Споминах» він із вдячністю згадує свого вчителя та попередника на митрополичому престолі Андрея Шептицького, який допоміг йому зреалізувати його найголовніші дві мрії, тобто стати священиком і займатися наукою.

Ще з молодих років життя Йосип виявляв великі зацікавлення до науки, вирізнявся організаторськими здібностями і мав природний нахил до священства. Як зазначає біограф Йосипа Сліпого - єпископІван Хома, — митрополит Андрей, зразу помітив його обдарування і послав на дальше навчання до Інзбруку, в Австрію, де він студіював на богословській колегії «Канізіянуму» У 1918 в Інсбруці захистив докторську працю на тему «Die Auffassung des ewigen Lebens nach dem heiligen Evangelisten» Johannes (Поняття про вічне життя в євангелії св. Йоана). А в 1921 р. написав габілітаційну працю «Die Trinitatslehre des byzantinischen Patriarchen Photios» (Тринітарне вчення візантійського патріарха Фотія). Повернув до Львова і після короткої душпастирської праці з 1922 року став професором догматики в греко-католицькій семінарії, а з 1926 р. її ректором. Зорганізував Богословське наукове товариство (БНТ) написав для нього статут і став його незмінним головою.

З 1923 р. Йосип був засновником та редактором квартальника«Богословії». Він у 1926 р. написав глибоко патріотичну вступну статтю до статуту Богословського наукового товариства (БНТ) закінчив її такими словами: "Науковою культурною працею ми кладемо чи не найсильніші (під цю хвилю) підвалини нашому національному і державному життю". Знаменна думка, що засвідчує про патріотичні аспекти діяльності БНТ. Крім того, Й. Сліпий був також членом Кураторії Львівського Національного Музею, з 1930-го — він належав до Наукового товариства імені Шевченка (НТШ), яке поі суті на той час було,- Українською Академією Наук. Там він провадим освітянську працю, яка спрямована була на відродження нашої науки і державності. Як ректор Богословської Академії (БА) з 1928 р. Йосип Сліпий значно розбудовує церкву, виховує в БА високо освічених і патріотично свідомих душпастирів, яким церква і воля народу були близькі серцю і ними нам слід гордитися.

У своїй виховній праці Й. Сліпий приділяв особливу увагу на вуховання патріотичне укрсаїнської молоді, на яку покладав великі надії. Особливо піклувався Великий богослов про поширення рідної української мови, дбав за розвиток рідного шкільництва і культурно-освітню працю з дорослими. Тому нав'язував він співпрацю з такими громадськими установами, як; «Просвіта», «Сільський Господар», молодіжними організаціями «Соколами», «Січею», «Пластом» та іншими і вимагав від душпастирів, щоб і вони допомалали тим установам успішно розвивати свою працю. З 1929 р. за дорученням митр. А Шептицького розбудував Й. Сліпий Львівську Богословську Академію і став її ректором. На тому посту він виявив себе тадзвичайно талановитим організатором, високо освіченим вченим та прекрасним педагогом. Вже під час першої совєтської окупації Західної України 22 грудня 1939 р. митр. А. Шептицїкий, за згодою папи Пія ХІІ, висвятив таємно Сліпого на єпископа з правом наступництва з титулом архиєпископа Серрейського.

Треба підкреслити, що 30 червня 1941 році Й. Сліпийпідтримав Акт відновлення Української держави, а під час німецької окупації в міру своїх можливостей обороняв народ перед різними репресіями німецьких нацистів. Оба наші владики Андрей і Йосип намагалися під час німецької окупації всіляко зменшити страждання українців. До речі, їм навіть вдалося врятувати життя не лише численним українцям, але також значній кількості євреїв від фашистського геноциду. По смерті митрополита А. Шептицького 1 листопада 1944 року він перебрав провід над Галицькою митрополією. На жаль з другим приходом совєтів в коротці митрополита Й. Сліпийразом з іншими українськими католицькими владиками 11 квітня 1945року ув'язнено і з початку т.зв. суд совєтський засудив його на 8 років важких робіт. В березні 1946 р., під тиском РПЦ та репресіями НКВД, було здійснено «самоліквідацію» Української греко-католицької церкви і зрабовано її все майно.

Сьогодні як на іронію московський патріарх РПЦ Кіріло (Гундаєв) з цинізмом галасує, щоб у його посілість повернути колишні храми УГКЦ, які при помочі НКВД були незаконно насильно забрані в 1946 році. За протести навіть в тюрмі, проти сваволі Сліпий був черговий раз засуджуваний у 1953, 1957 і 1962 роках. Відбув заслання у таборах Сибіру та Мордовії, зокрема в Потьмі (табори: Дубравлаг), де важко хворий виконував тяжку фізичну працю при вирубі лісу. Перебуваючи у тюрмах і концентраційних таборах, він немов був піддержкою для ув'язнених, яких підтримував на дусі і молитовно їх об'єднував. Саме тут, далеко від рідної землі, відбували каторгу тисячі українських патріотів, з якими доводилось спілкуватися Й.Сліпому.

Погляди усіх цих переслідуваних, гнаних і голодних братів і сестер були звернені в його бік, як в месію. Вони бачили, що, незважаючи на жорстокий фізичний і моральний терор, він був стійким і мужнім. З його світлої мужності, вони черпали свою велику моральну силу в тих вкрай складних умовах. Не лише наші, але і чужинці ув'язненні бачачи в ньому того своєрідного прометея, який перемагає зло. Для всіх був він "добрий пастир, який душу свою клав за вівці свої" (Вісті Комбатанта, 1992, Ч.З, с.46). Й.Сліпий застерігав: "Кожного, що під більшовицькою владою, буде переслідуватися релігія і всяка людсїка справедливість буде зневажена. Готуйтеся до найгіршого – говорив - Вас будуть ображати... над вами будуть глумитися і знущатися. Будуть на вас плювати і вас бити. Не раз будете помирати від холоду і голоду... Прийдуть такі тижні й місяці, що ви будете цілком ізольовані, відрізані від людей і світу, всіма покинуті й забуті..." (Київська старовина, 1993, № 6, с.75). Ця та інша інформація і пересторога Й.Сліпого про життя в радянських тюрмах, таборах і в їхній займанщині, була відома на волі. Про неї писали, В'ячеслав Чорновіл, Василь Стус, Валентин Мороз, Зіновій Красівський, Левко Лук'яненко та тисячі інших українських патріотів, які каралися в тюрмах і які знайшлися в окупаційних їхніх зонах.

За клопотанням Папи Йоана ХХІІІ та президента США Джона Кеннеді митрополита Сліпого після 18 річного ув'язнення він 26 січня 1963 р. був звільнений. У Москві, перед висилкою до Риму, вимагає дозволу попрощатися з родиною. Під виглядом родини приїхав ігумен ЧНІ, настоятель монастиря в Тернополі о. Василь Всеволод Величковський, якого у готельному митрополит Йосип Сліпийвисвятив його на єпископа Луцького і назначив своїм намісником. 9 лютого 1963 р.

Й. Спіпий прибув до Василіянського монастиря Гротаферрата в Італії. Зустрівся з Папою Йоаном ХХІІІ. А вже 3 березня 1963 р. – звернувся із заклик Й. Сліпий до вірних у Великодньому посланні, де апелював “зберігати єдність за всяку ціну і хоч розкидані ми скрізь, то все ж об’єднані в Євхаристії і у Великодній вірі, вираженій словами “Христос Воскрес!“ На 28 березня 1963 р. взяв участь в Конференції українських єпископів. А 11 жовтня 1963 р. виступ з палкою проповіддю на ІІ Ватиканському Соборі у присутності 2 500 делегатів з усього світу. Йосип закликав піднести Українську Греко-Католицьку Церкву до Патріаршої гідності. Собор одностайно його підтримав. Він неустанно працює і 25 листопада 1963 р. - видав грамоту про заснування Українського Католицького Університету ім. Папи Климентія, відновив Богословське Наукове товариство та видання журналу “Богословія“. Події в прискореному темпі розвиваються і 23 грудня 1963 р. - Йосип отримав титул Верховного Архиєпископа, затверджений Папою Павлом VI. А вже 27 вересня 1969 р. відбулося посвячення Софії в Римі. З трудом «здвигнувся Український Католицький Університет – вогнище науки, Собор Святої Софії – знак і символ незнищимості Божого храму на Землі, місце молитви, монастир Студитів – вічно горіючий острівець християнської праведності і східного християнського монашества й благочестя!»

Відтак Патріарх Йосип в 1968-1973 рр. – перепровадив відвідини українських вірних на поселеннях з метою нав'язати з ними євхаристійне спілкування та пожвавити церковно-релігійне життя. Не легка це була місія, яку доводилося виконати після тюремної неволі, у багатьох місцях існувала дезорєнтація. Патріарх побував в Канаді, США, Колумбії, Венесуелі, Перу, Аргентині, Парагваї, Бразилії, Австралії, Новій Зеландії, Німеччині, Іспанії, Португалії, Англії, Франції, Австрії, Індії, Мальті. З честю вірні подивляли силу і безмежний запалПатріарха.

За час перебування в еміграції, патріарх Й.Сліпий своїми рішучими заходами захищав Україну та її Церкву. Тим самим він наблизив шлях до нашої державності. Основний його подвиг полягає в тому, що він зламав помилковий стереотип щодо України та її історії. Для цього він пише книги, статті (до речі, в Римі видано 13 томів його публікацій), виступає по радіо, розкриває факти порушення прав людини в Україні і каторжне життя політв'язнів, взагалі, засуджує підневільну долю українців. За кордоном, особливо в Італії, ЙосипСліпий проводить подвижницьку роботу не тільки на шляху розбудови Української Церкви, але й на відтинках політики, моралі, науки, освіти, культури для майбутньої української держави, він кладе тривкі шляхи.

Патріарх неустанно закликає до єдності і патріотизму і тому навчає "Народе мій, стань уже раз собою! Позбудься своєї вікової недуги сварів і чварів, вислуго-вування чужим.. Отрясися од своїх вікових недостач, стань на свої ноти в Україні і на поселеннях, піднеси свою голову, випростуй свої рамена.. Покажи свою силу і вдячність, бо, шануючи своє минуле, ти ростеш у своїй могутності і славі!" (Голос України,1992.,Ч.62). Блаженніший Йосип добре знав головну недугу свого народу, - брак єдності, яка і нині є не лише небезпекою для України, але і її смертельною загрозою державности. Він зокрема, говорив: "Внутрішні непорозуміння і дух незгоди — це одна з найголовніших причин нашого упадку... Тому провідною думкою є за всяку ціну втримати єдність" (Київська старовина, 1993. - № 6. - С.76).

Нашестя зі степу: Фактор X

Все, що дотепер думала більшість археологів про перебіг "неолітичної революції" в Центральній Європі – неправда. Існувало багато сценаріїв, згідно з якими озброєні вершники Сходу доісторичного часу сплюндрували селянські культури Європи. Однак це чистої води вигадка. Науковці простежують вторгнення першої половини третього тисячоліття до н.е. – долиною Дунаю могли прийти кочівники-скотарі з територій сьогоднішньої України та Південної Росії. Мирно й пішою ходою.

Все, що дотепер думала більшість археологів про перебіг "неолітичної революції" в Центральній Європі – неправда. Стара версія: обмежена кількість "місіонарів" із худобою та сільськогосподарським ноу-хау Близького Сходу 7500 років тому "навернула" до землеробства та скотарства давні народи мисливців-збирачiв, які вели осідлий спосіб життя. 

Однак генетичний аналіз доводить інше: селянська культура, що виникла в нас (Німеччині. – НО) біля 5500 років до нашої ери, стала результатом масового переселення. Мисливці-збирачi почали змішуватися з сільськими іммігрантами лише після 1500 р. 

І ще одне відкриття генетиків. Набір генів сьогоднішніх європейців складається з ДНК мисливців-збирачiв плюс селян-імігрантів, плюс фактор Х: можливо наслідок ще одного великого переселення. Кандидати: люди ямної культури. 

Існувало багато сценаріїв, згідно з якими озброєні вершники Сходу доісторичного часу сплюндрували селянські культури Європи.Однак це чистої води вигадка. Науковці простежують вторгнення першої половини третього тисячоліття до н.е. – долиною Дунаю могли прийти кочівники-скотарі з територій сьогоднішньої України та Південної Росії. Мирно й пішою ходою. 

Фактор Х – звучить загадково. І не лише звучить. Цей термін вжили 2009 року в публікації журналу "Саєнс" археогенетики з Майнца Барбара Браманті та Йоахім Бургер. Аналіз ДНК групою вчених довів, що генетично сьогоднішні європейці – це суміш не тільки двох генотипів – стародавніх мисливців-збирачів та перших селян-колоністів, що прибули 7500 років тому. Для пояснення генетичного складу сучасного європейського набору генів не вистачає однієї складової, а саме загадкового фактору Х. 

Згідно з припущенням вчених з Майнца, була ще одна велика хвиля міграції, не зафіксована до цього часу археологами. Вона мала б відбутися після приходу неолітичних селян, однак ще до початку фіксації історичних згадок у Європі, адже численний притік населення за їхнього життя не залишився б непоміченим у записах античнихісториків. Таким чином виникає часове вікно тривалістю від 5000-го до 700-го року до н.е. А от і розгадка від Вольфрама Шіра, археолога Вільного університету Берліна. 

КУРГАНИ ВІД УРАЛУ ДО УГОРЩИНИ 

"Імігрантами доісторичного періоду слід вважати насамперед людей ямної культури", – вважає професор археології. Ця група населення (в німецькій фаховій літературі також "Курганна культура") порогу пізнього та раннього бронзового віку, між 3100 і 2500 р до н.е., жила спочатку в північно-каспійських та північно-понтійських степах, в районі південніше гір Уралу до північно-західного Надчорномор’я. 

Чому саме вони є кандидатами на невідомий фактор Х генетичного набору європейців? Кургани ямної культури з’явилися у пониззі Дунаю ще в першій половині третього тисячоліття до н.е. Їх часто зустрічаємо в Болгарії, а також на рівні Тиси сьогоднішньої Угорщини. "Звичайно, це ще не доказ масової іміграції зі Сходу", – зазначає берлінський археолог. Однак це спонукає робити серйозне припущення, яким він і займається з 2008 року, спільно з великою міжнародною групою вчених, що працює у двох взаємодоповнюючих проектах: 

- До 2013 року триватимуть дослідження в рамках проекту "Просторові ефекти технологічних інновацій та змінених стилів життя" під керівництвом Шіра та євразійського спеціаліста Германа Парцінгера, який координує колега Шіра Ельке Кайзер. Предметом вивчення є насамперед ямні люди. Небаченими досі зусиллями археологи зробили аналіз зубів та костей 250 скелетів, узятих з могил від Казахстану до Угорщини. Сьогодні проводяться заміри ізотопів стронцію партнерами в Брістольському університеті, фахівцями цієї галузі. Дослідники Оксфордського університету аналізують ізотопи вуглецю та азоту. 

- Пробний матеріал отримав також археогенетик Йоахім Бургер у Майнці: у стерильних приміщеннях університетської лабораторії ДНК із колективом він та його колектив вивчають біологічні рештки поховань часів ямної культури. Дослідження триватимуть орієнтовно до весни 2012 року. 

Розкопки могили поблизу Сугоклеї/Україна. Археологам пощастило: окрім скелета, поховання містить дерев’яні дискові колеса, що свідчить про високий статус померлого. 

Залежно від частки ізотопу вуглецю-15 у кістках можна робити висновки про раціон харчування похованого – їжу переважно рослинного або тваринного походження, що свідчить про характер занять – рільництво, або ж мисливство чи скотарство. 

Ізотоп вуглецю-13 інформує про біотоп, джерело їди: суходіл, прісна чи морська вода. Крім того, по ньому можна розрізнити так звані рослини С-3 від С-4, тобто наприклад, харчування на основі пшона чи інших злаків.

Аналіз стронцію дає інформацію про індивідуальний рух. За аналізом вуглецю визначається вік скелетів. Комбінація аналізу стронцію та вуглецю-14 може вказувати на швидкість пересувань. Сліди ДНК можуть свідчити про перетікання генів зі Сходу на Захід. 

Координатор Ельке Кайзер пояснює: "Мета наукового дослідження – дати відповіді на питання: Скільки людей ямної культури прибули на місце свого поховання і звідкіля вони прийшли? Які точні дати цих подій та наскільки швидко відбувалася міграція?" Цей проект є науковим ризиком і берлінський археолог знає, що "вперше в світовій практиці робиться спроба довести природничими методами міграцію народу великою територією 5000 років тому". 

У КРАЇНІ КУРГАНІВ 

На сьогодні археологи мало що знають про людей ямної культури, хоча виявлено вже п’ятизначне число їхніх могил (курганів). І точно невідомо, скільки їх ще у степовому поясі між Карпатами і Каспійським морем, від лісового кордону на півночі до узбережжя Чорного моря й Кавказу. Нарахувавши 12000, російські науковці втратили інтерес до ліку. 

"Раніше вважалося, що кургани з’явилися з початком існування ямної культури", – розповідає Ельке Кайзер. "Сьогодні ж відомо, що вони були в степах і раніше. Але ці могили бронзового часу дуже різняться між собою, тут нема одного знаменника. Однак з одного моменту, а саме від 3100 років до н.е. всі вони стали абсолютно однаковими – чи то на крайньому сході коло Астрахані, чи на заході біля Одеси." Така стандартизація обрядів поховань на просторах зі сходу на захід у 1500 км (див. карту внизу) дозволяє робити висновки про спільний культурний простір і відповідно спільну ментальність. "Тому я вірю", – продовжує Кайзер, "що на цій дистанції люди спілкувались між собою, розмовляли у степовому поясі однією мовою." 

Старі кургани ямної культури часто містять лише індивідуальні поховання в поглибленому жолобі ("ямі"), іноді на спині, іноді на боці зі зігнутими в колінах ногами, припорошені меленою червоною вохрою. 

Тому ще кілька десятиліть тому дослідники називали їх "ранньою вохровою культурою". 1956 року американська праісторик литовського походження Марія Гімбутас запровадила термін "курганна культура", надавши йому ідеологічно-сценарного забарвлення. Згідно з її твердженнями, між 5-м і 3-м тисячоліттями до н.е. войовничий степовий народ сплюндрував мирних, матріархальних рільників Балкан та Центральної Європи, нав’язавши останнім своє панування та мову – індоєвропейську. Слідами Гімбутас подався й археолог із США Давид Ентоні, створивши у своїй книзі 2007 року під назвою "Кінь, колесо та мова – як вершники бронзового віку євразійських степів підкорили сучасний світ", образ степових народів, які завойовують Європи верхи ще від 4000 років до н.е. Звичайно, як і 50 років раніше згідно з Гімбутас, вони мали бути носіями індоєвропейської прамови. 

Але про що говорять факти? Відомий вюрцбурзький мовознавець Гайнріх Геттріх вважає за можливе, що в ямній культурі послуговувалися праформою індоєвропейської, однак це не доказано, бо кості не говорять, а письмові свідчення відсутні. Непевність викликає також тема "вершників": співробітник Екзетерського університету Алан Аутрам зазначав у своїй статті, опублікованій у "Саєнс" 2007 року, що він і його співробітники виявили на казахських археологічних розкопках Ботай, датованих 3500 р. до н.е., сліди зносу кінських зубів, які характерні для вуздечок. Тому можна припустити, що ямні люди, які жили кількома століттями пізніше, також мали загнузданих коней та їздили верхи. Однак знахідка Аутрама є єдиним таким раннім свідченням. Як казали в старину археологи, одна знахідка ще не знахідка. Археозоолог Норберт Бенекке з Німецького археологічного інституту вважає незаперечними докази приручення коня на схід від Уралу лише після 2500 року до н.е. На той час ямну культуру вже змінила наступна – культура катакомбових могил. 

Залишається питання військово-агресивної налаштованості, яке могло б прояснити влаштування могил та знайдені в них предмети поховань. Жоден воїн Мікенської Геллади не дав би поховати себе без щита й списа, жоден вільнонароджений германець часів переселення народів не був покладений у могилу без свого довгого меча. Військові еліти всіх культур продовжували пишатися своєю зброєю, втративши життя. Ямні поховання не містять зброї. Розкопки свідчать про повну протилежність – в могилах відсутні будь-які предмети розкоші, і назвати їх скромними було б перебільшенням. 

МОГИЛИ ВОЇНІВ ВИГЛЯДАЮТЬ ІНАКШЕ 

Найпростіші могили – глибокі прямокутні або овальні жолоби на дні курганів. У кращих збоку жолоба залишали уступ, щоб накрити небіжчика дерев’яними балками, кам’яними плитами або очеретяними покривалами. Деякі поховання мають вбудовані стовпи-опори. Дві третіх похованих є дорослими чоловіками – вони привілейована частина суспільства курганних поховань. Величина курганів визначалася головним чином розміром тіла небіжчика, чіткого соціального розмежування серед ямних людей не зауважено. 

Могили часто порожні й не містять нічого, крім решток скелета. Найчастішими додатковими предметами серед знахідок всередині поховань є кістки тварин. Далі йдуть керамічні посудини, кістяні намиста і просвердлені зуби тварин як складові нашийних та інших ланцюжків, кістяне приладдя, голки з головкою в формі літери Т (молотоподібні голки), уламки кресал та, рідше, також невеликі мідні або арсено-мідні кинждали – сплав з Кавказу, що вказує на назріваючий бронзовий вік. Одним словом, могили воїнів виглядають інакше.

Померлих з особливим статусом ямні люди вирізняли у похованнях не зброєю і не прикрасами. У розкопаних на сьогодні близько 200 курганах, тобто приблизно у кожній сотій могилі, археологи знаходили дерев’яні дискові колеса і деталі возів, a нерідко й цілі дерев’яні вози. На той час вони важили 200 кг і тягнути їх мусіли не коні, а воли. Вози на кінній тязі (Штрайт) з колесам зі шпицями існують тільки з 2100 року до н.е., винайдені в сибірській культурі Сінташта. Ямний транспорт був однак дуже небоєздатним чотириколісним плоским возом. Глиняні моделі свідчать про те, що часто на дерев’яне шассі встановлювалося накриття у вигляді шапки, відкритої спереду. 

МАНДРІВНІ НАПІВКОЧІВНИКИ 

Жителі степів ямної культури жили найімовірніше як напівкочівники. Принаймні за теплої пори року вони постійно мандрували разом із стадами худоби, на сухому сході – з невибагливішими вівцями, від одного літнього пасовища до іншого. Зиму проводили мабуть на берегах річок та озер, про що свідчать залишки поселень вздовж великих російських та українських річок. 

Найкраще досліджена розкопка стоянки Михайлівка в пониззі Дніпра. Дерев’яні хати будувалися без глибокого фундаменту, тому не залишилося й слідів від стовпів. Ельке Кайзер категорично заперечує, що кожна сім’я могла мати власний плоский віз. "Звичайно кортить собі уявити як ямні люди мандрують степами зі своїми стадами, рухаючись вздовж русла Дунаю. Oднак насправді це не так. Такий будівельний матеріал як дерево в степaх був дефіцитом, а виготовлення воза, та ще й коліс, потребувало неабияких навичок та умінь. Думаю, що ці вози були статусними символами й володіти ними могли одиниці", – говорить археолог. "Тому такі коштовності в могилах – це особлива відзнака померлого." 

"Незграбний віз, що перевалювався степовим бездоріжжям, вважався 5000 років тому статусним видом транспорту й засобом економічного процвітання", – вважає археолог з Берліна. На возі, який тягнули воли, можна було перевозити з собою запаси, реманент та інші предмети побуту. Хто мав такий цінний намет, що міг котитися полем, добирався до віддалених, незайманих пасовищ. A це було суттєвою перевагою над рештою, яка мусіла кочувати пішо й відповідно мало могла взяти з собою в дорогу. Ця перевага швидко трансформувалася у більші стада й підвищену репутацію в суспільстві. І як наслідок, хто багато мав, міг поділитися з іншими й здобути їхню прихильність. А це з часом дозволяло верховодити й таким чином ставати панівною верствою. Hаприкінці своїх днів власник воза отримував право бути похованим у привілейованому кургані – разом із возом як символом високого статусу за життя. 

КОЛЕСА: ЧИЯ ІДЕЯ? 

Жадані статусні символи діаметром 60-70 см виготовлялися здебільшого із трьох з’єднаних між собою дощок, середня з яких мала пуп. Невже колесо винайшли пастухи худоби? "Так не виглядає", – обережно висловлюється Вольфрам Шір. "Найстаріші вказівки на використання колеса й воза датовані до 3500 року до н.е. на західній окраїні степу часів мідної трипільської культури в Західній Україні та Молдавії. Там відкопали посудини, що зображають тварин на санках, які часто продірявлені, щоб вставляти вісі із також знайденими там глиняними колесами." Частини возів із колесами вперше з’являються на південній окраїні степу на Кубані, в майкопській культурі, в Новокорсунській розкопці приблизно 3400 років до н.е. Між ними, всередині степової зони, до 3100 року до н.е. в похованнях не знаходимо жодних предметів коліс або возів. Вони з’являються тільки з початком ямної культури. Цілком ймовірно, що наприкінці революційного тисячоліття, яке відкрило масу нових можливостей, ямні люди досконало пристосували винаходи осілих сусідів для своїх кочoвих потреб. 

"У четвертому тисячолітті в цілій Європі відбувалася маса вибухоподібних інновацій", – пояснює Шір. "Мідна металургія та відливання металу в дводольні форми, колесо, чотириколісний віз плюс дишло плюс використання тяглових тварин, зрештою виведення вовняної вівці, а також прядіння і ткацтво вовни", – перелічує археолог. За лічені сотні років хвиля інновацій прокотилася цілим континентом. 

У той час як з року в рік народ пастухів з сезону в сезон кочував зі своїми стадами по знаних йому пасовищах, настали великомасштабні кліматичні зміни. Пилковий аналіз свідчить про те, що клімат у Східній Європі став континентальнішим – літа гарячішими й сухішими, а зими морознішими. Клімат, що прийшов на зміну теплому й вологому атлантичному та тривав до близько 500 р до н.е., кліматологи називають суббореальним. Північнопонтійські та північнокаспійські степи почали висихати в напрямку зі сходу на захід. 

Що робити, коли трава вже в червні жовкне й стає сухою, джерела висихають, а худоба реве від спраги? Кочівники переселяються куди-інде, туди, де зеленіші пасовища. Археологи роблять припущення, що частина ямного народу помандрувала в сторону Балкан. Найбільша вказівка на підтвердження цієї версії: вздовж старого шляху народів, долини Дунаю, від румунської Валахії до Угорщини, стоять ці дивні кургани. Якщо їх розкопати, знаходимо припорошені вохрою скелети, в положенні на спині або на боці зі зігнутими в колінах ногами, частково з возами – однозначна традиція вохрових усипальниць зі східних степів. Що це? Лише новий звичай поховань, що поширився до центру Європи чи ці кургани є свідками масового переселення на скрипучих возах із волами з чисельним поголів’ям худоби? А сучасні європейці – нащадки також кочівників Причорномор’я? 

РОЗГАДКА НА ТИСІ 

Це велике запитання, відповідь на яке беруться дати науковці. Член берлінської групи вчених Клаудія Герлінг, в рамках докторської дисертації якої проводяться археологічні дослідження з аналізами стронцію. Дані аналізів повинні довести, які з поховань були місцевими, а які переселенцями. Завершення робіт заплановане на 2012 рік, однак керівник Герлінг Вольфганг Шір повідомив в ексклюзивному інтерв’ю для читачів видання "Більд дер Віссеншафт" («Дзеркало науки». – НО) про перший результат. 

Співвідношення кількості ізотопів стронцію 87 до стронцію 86 у пробі зуба показує, де провів своє дитинство індивідуум.Співвідношення характерне для геохіміки грунтів, його знаходимо відповідно у флорі й фауні на цій території та в питній воді. Ізотопи стронцію відкладаються в характерному для даної місцевості співвідношенні й зберігаються в зубній емалі дитини. При переселенні даної особи співвідношення ізотопів стронцію міняється відповідно до оточення, однак відкладення дитячого періоду життя залишається в емалі незмінним. Таким чином аналіз костей та зубів показує, чи мігрувала людина протягом життя. 

"Аналізи Клаудії Герлінг, проведені на багатьох скелетах з курганів на схід від Тиси в Угорщині доводять, що розподіл ізотопів стронцію на зубах похованих зовсім не співпадає з добре відомим там розподілом ізотопів у землі, в якій поховано цих людей. Це дуже переконливі дані", - з радістю повідомляє берлінський науковець. "Це може означати, що вони були іммігрантами й приїхали здалеку", – пояснює Шір результат. Але водночас закликає до обережності, адже переселитися вони могли з будь-якої сторони світу, наприклад, із зовсім іншого закутка карпатського басейну. Стронцієвий аналіз не є доказом, що вони рухалися у верхів’я Дунаю з південного сходу, хоч ми це й припускаємо", – додає він, загадково усміхаючись, і просить потерпіти до 2012 року. "Докази могли б навести палеогенетики з Майнца, що працюють у групі Йоахіма Бергера." 

СКІФСЬКА ПАРАЛЕЛЬ 

Коли 2008 року Германові Парцінгеру, котрий очолює Фонд пруської культуpної спадщини, тоді ще президенту Німецького інституту археології, наполегливо рекомендували зайнятися цією новою ділянкою досліджень, він поставив умову – все-таки отримати можливість проводити археологічні роботи в Центральній Азії.Парцінгер, експерт по скіфах (кочівники-наїзники першого тисячоліття до н.е. в степах Східної Європи та Центральної Азії), виявився ідеальним партнером для колег берлінського проекту "Topoi", в рамках якого багаточисельний міжнародний колектив учених пробує довести на підставі аналізу ізотопів стронцію та генетичних досліджень, що в третьому тисячолітті до н.е. люди ямної культури прийшли в Західну Європу зi степів Причорномор’я. 

Парцінгер надає колегам проекту "Topoi" проби скіфських скелетів, які аналізують тим же способом, що й останки людей ямної культури: аналіз стронцію, встановлення часу по радіовуглецю, аналіз ДНКОчікувані результати досліджень дадуть не тільки інформацію про генетичну популяцію скіфів, але й дозволять дати чітке визначення – адже ямна культура не має писемних згадок, скіфи однак детально описані ассирійськими та грецькими міфологами свого часу. Переселення скіфів є історичним фактом. Якщо зразок їх міграцій згідно результатів вимірювань співпаде з даними переселення ямних людей, це дозволить перевірити застосовувані методи та підтвердити експансію ямної культури. 

Von Thorwald Ewe, Invasion aus der steppe, Europas ratselhafte ahnen, Bild der Wissenschaft (February 2011)

Переклад з німецької Дмитра Криворучка (Гамбург).
Опубліковано за сприяння Ірини Новиченко та Ігора Каганця (Київ).