Шукати в цьому блозі

пʼятниця, 26 липня 2013 р.

"Україна має сягати від Сяну до Дону" - Володимир Кубійович

У мішаних польсько-українських подружжях у Галичині була така традиція: сини йшли за віросповіданням батька, а доньки - матері. Михайло Кубійович походив із української селянської родини. Тому хоч був одружений із полькою Марією Добровольською, сина Володимира охрестили в греко-католицькій церкві - як українця.
Між собою подружжя розмовляло польською, але з сином батько спілкувався українською. "Хоч я став українцем, проте польська мова була мені ближча, ніж українська, - зізнається у спогадах Володимир Кубійович. - Я знав краще минуле і сучасне Польщі, ніж України. У моїй українській мові було чимало полонізмів, із наголосом я довгий час не міг дати собі ради. Ще довше думав по-польському і примушував себе думати по-українському. Але в своєму патріотизмі я наслідував польський патріотизм, а поляки були гарячими і жертвенними патріотами".
Материн рід походив із вихрещених євреїв.
- Володечку, мати кілька крапель жидівської крови - це добре, і може, цьому ми завдячуємо нашим вкладом у науку, але лише кілька крапель - не більше, - говорив згодом географові Кубійовичу його двоюрідний брат Казимир Добровольський.
Я думав по-польському і примушував себе думати по-українському. Але в своєму патріотизмі я наслідував польський патріотизм, а поляки були гарячими і жертвенними патріотами
"Вже у вищих гімназійних клясах я роздумував над моїми дальшими студіями і фахом, - згадує Кубійович. - Батько радив мені піти на богословіє, бо це врятувало б мене від військової служби, але незабаром я вирішив стати педагогом, студіювати історію та географію". Хоч у міжвоєнній Польщі, до якої відійшла Галичина після програної українцями війни, були це непрості науки.
Під час навчання на філософському факультеті Ягеллонського університету в Кракові він захопився дослідженням Карпат. 1922-го написав велику працю "Антропогеографія Ґорґан" і представив її як докторську. Після захисту наступного року став працювати в університеті та двох гімназіях. І далі займався географією України. І що більше, то прохолоднішими ставали його стосунки з польськими географами.
"Більшість моїх праць мала не лише наукове, а й політичне значення: моя мета була дати своїм і чужинцям інформацію про географію і людність України зі всеукраїнського погляду, - визнавав. - Ясно, що такі праці мусили допровадити їх автора до конфлікту з польськими колами. Уже 1934 року моїй особі присвятив чималу статтю найбільший польський щоденник "Ілюстровани кур'єр цодзенни" в Кракові, відомий із свого шовінізму. Стаття була відгуком на мій виступ на Міжнародному географічному конгресі у Варшаві, де я після своєї доповіді роздавав присутнім етнографічні карти України".
На тих картах було видно, що добру чверть тодішньої Польщі населяють українці.
1937-го вийшов Кубійовичів "Атлас Українських і сумежних земель", а наступного року "Географія України і сумежних країв". Після них почалися гоніння. У військовій газеті Polska zbojna з'явилася велика стаття під заголовком "Біля джерел антипольської пропаганди". "Не можемо все-таки зрозуміти того, що при цьому доктор Кубійович демонстративно використовує титул доцента Ягеллонського університету, - писав на завершення автор. - Хіба щоб достойністю авторитету найстарішого польського навчального закладу піднести значення і силу своєї пропаганди у своїх і в чужих. А в такому разі проти цього має право і обов'язок виступити не лише польська наука і публіцистика, а й усе польське суспільство".
Під тиском військового міністра на факультеті поставили питання про звільнення географа з університету. На одне із засідань у цій справі польський історик Владислав Семкович прихопив "Атлас України".
- Це цінна праця, - заявив. - Ми, поляки, такого атласу не маємо. Але він шкідливий для польської держави, і тому - хоч у моїх жилах тече руська кров - я тверджу, що Кубійовича треба усунути з нашого університету.
- Якщо ви, панове, твердите, що праці доцента Кубійовича є на високому рівні, але вони шкідливі для польської держави, то подумайте, що ця здібна людина  робитиме, коли її дії не будуть стимульовані все-таки тим, що він є нашим доцентом, - зауважив хімік Кароль Дзєвонський. - Чи не було би краще дати йому можливість проявити себе як професору географії Східної Європи й створити для нього таку кафедру?
Рада філософського факультету двома третинами голосів таки позбавила Володимира Кубійовича права викладати в Ягеллонському університеті. 16 червня 1939-го це рішення затвердило Міністерство віровизнань і публічної освіти Польщі, додавши також заборону на викладання в гімназіях.
Праці доцента Кубійовича є на високому рівні, але вони шкідливі для польської держави
Через польсько-українські суперечності розпався і шлюб Володимира Кубійовича. Із краків'янкою Целіною він одружився 1929-го, мали доньок Ірину та Славку. "Моя дружина була полька, виросла і жила в Кракові, українські проблеми знала лише від мене і ставилася до них, скажімо, нейтрально, - пише Кубійович. - Це подружжя не було розумне і не принесло щастя ні одному з партнерів. Я заповів моїй майбутній дружині, що вона мусить зважати на те, що першою дамою мого серця назавжди залишиться Україна. Вона погодилася, що наші діти будуть хрещені в церкві. Але незабаром прийшло до конфліктів: між нами став мур - приналежність до двох, чим раз більше ворожих націй. Мішане подружжя не було корисне і для дітей: двох дочок, за національну душу яких велася між батьками боротьба. Обидві доні розмовляли зі мною виключно українською мовою, я був їх учителем українознавства. Карту України, яка висіла у моїй кімнаті, Іринка навчилася читати швидше від українського букваря".
1940 року Кубійовичі розійшлися. Целіна залишилася жити в Кракові з доньками, змінила прізвище. Ірина та Славка після війни здобули вищу освіту. Старша отримала звання професора. Вони приїздили до батька, коли він осів у Франції.
"Насамперед приїхала до Парижа молодша - Славка, яка заскочила до свого батька у Сарсель, а пізніше і старша Ірина, - описує ці зустрічі соратник Кубійовича історик Аркадій Жуковський. - Щоб не зашкодити їхнім кар'єрам - обидві викладали у високих школах у Польщі (яка тоді була соціалістичною. - "Країна"), - ці зустрічі відбувалися потай від чужого ока. Молодша говорила тільки по-польськи, а друга дещо запам'ятала українську мову. Спостерігаючи збоку їхні розмови, я був свідком великої трагедії людини, в якій точилася боротьба між батьківською любов'ю і національним почуттям. І останнє перемагало".
В осередку Наукового товариства ім. Шевченка в Сарселі під Парижем Володимир Кубійович познайомився з Дарією Сіяк. Між ними зав'язався роман. Целіна із Кракова не давала офіційного розлучення, тому змушені були жити на віру. Серед еміграції довкола цього було багато пересудів.
"На цьому дуже терпіла головно Дарія й одного разу радилася з нами (моєю дружиною і мною), щоб знайти французького адвоката, який би міг здобути розлучення, - згадує Жуковський. - Через різні причини справа затяглася на два роки. Нарешті знайомий із Кракова повідомив, що там є адвокати, які можуть за відповідну винагороду дістати розлучення. Це дуже втішило зацікавлених, але під час реалізації цього плану проф. Годис повідомив про наглу смерть колишньої дружини Кубійовича. Тепер уже не йшлося про розлучення, а було потрібно мати довідку про смерть, що й вдалося здобути. Після цього ми пішли до сарсельської мерії, й за три тижні було призначено день шлюбу".
На церемонії в мерії були лише наречені та подружжя Жуковських. А потім учотирьох пішли на обід до одного з паризьких ресторанів. Було це 1975-го, за 10 років до смерті Володимира Кубійовича.

1900, 23 вересня - Володимир Кубійович народився в польському місті Новий Сонч. По закінченню трьох класів гімназії репетиторствував - готував дітей з українських сімей до вступу в польські гімназії та ліцеї.
1915 - вступив на філософський факультет Ягеллонського університету в Кракові. Після проголошення Західноукраїнської Народної Республіки в листопаді 1918-го й початку українсько-польської війни перебрався на територію ЗУНР, до Коломиї, до своєї двоюрідної сестри по батькові. Добровольцем вступив до Української галицької армії (УГА). Навчався в старшинській школі артилерії в Станіславі (сучасний Івано-Франківськ), вивчав там картографію.
1919 - під час відходу УГА за річку Збруч захворів на тиф і був демобілізований. Повернувся додому. Вилікувавшись, наприкінці осені 1919-го поновив навчання в університеті.
1921 - помирає батько. Володимир Кубійович через матеріальну скруту сім'ї залишив університет, почав учителювати в приватній гімназії. Захистив дисертацію й за два роки став секретарем Краківського відділу Польського географічного товариства, членом географічної комісії Польської академії наук. У червні 1924-го був учасником першого Конгресу слов'янських географів і етнографів у Празі.
1928 - став доцентом філософського факультету Краківського університету, викладав географію Східної Європи, читав курс антропогеографії Радянської України. 1931-го став дійсним членом Наукового товариства ім. Шевченка (НТШ) у Львові, очолив новостворену Географічну комісію.
1945 - емігрує до Західної Європи, живе в Баварії, в американській окупаційній зоні. У лютому 1946-го за звинуваченням у співпраці з гітлерівцями його арештувала американська військова поліція. Після допитів звільнили.
1947 - за ініціативи Кубійовича створено Інститут "Енциклопедії українознавства". Наступного року його ввели до структури відновленого на еміграції НТШ.
1951 - перебрався до Парижа, осів у його околиці - Сарселі. Сюди ж перемістився і Центр європейського осередку НТШ. 1952-го Кубійовича обрали головою НТШ в Європі. Керував усіма роботами над словниковою частиною 10-томної "Енциклопедії українознавства". Писав до неї власні матеріали. Ця справа поступово стала для нього головною.
1985, 2 листопада - Володимир Кубійович помер, похований у склепі Наукового товариства ім. Шевченка у Сарселі.

Ініціював створення дивізії СС "Галичина"
Наприкінці 1939-го Володимир Кубійович, що не належав до жодної з тодішніх партій, очолив Український центральний комітет у Кракові. Це місто стало столицею окупованої німцями Польщі - генерал-губернаторства. УЦК намагався відстоювати інтереси українців перед німецькою адміністрацією, опікувався біженцями, організовував у селах на Холмщині, Надсянні та Лемківщині школи, сприяв відновленню Української автокефальної православної церкви. Володимир Кубійович був постійно в роз'їздах.
- Володцю, ти живеш на валізці; коли відпочинеш? - запитувала мати, яка в той час мешкала із сином.
- У гробі, мамусю, в гробі, - відповідав.
Після окупації Радянської України він прагнув влаштувати до німецької адміністрації в Рівному представників УЦК, аби бодай якось впливати на події. "Відвідали 12 листопада 1941 року заступника рейхскомісара України - президента Дарґеля, - занотував Кубійович. - На нашу готовність дати йому до диспозиції українських фахівців ми дістали відмовну відповідь. Із прусською брутальністю він розповідав про різні свої плани та висловився, що йому потрібна допомога українців лише сапою і мотикою".
За період окупації завдяки Кубійовичу врятовано понад три сотні євреїв. 1943-го він став одним із ініціаторів створення дивізії СС "Галичина". "У час, коли приходило до організації Дивізії, поразка німців була ясна, - писав Кубійович 1954 року. - Але програна німців не мала ще бути рівнорядною з виграною большевиків. Можна було мати надію, що в Східній Европі прийде до хаотичних відносин, можна було мати надії на десант західніх альянтів на Балканах, а в цих відносинах Дивізія могла відограти ролю ядра української національної армії".

"У сьогоднішніх для нашої нації часах український учений повинен займатися в першу чергу не цими проблемами, які йому особисто любі й милі, але цими, які сьогодні зв'язані з проблемами нації. Серед соток проблем повинен український учений присвятити свій труд передовсім тим, на розв'язку яких жде нація і сучасне життя"
Володимир КУБІЙОВИЧ у статті "Сучасні проблеми української науки", 1939 рік

Україна мала сягати від Сяну до Дону
"Границі українських земель лежать там, де проходять межі українського народу, його мови, його культури, - писав Володимир Кубійович у виданій 1938 року "Географії України і сумежних країв". - Українські землі тягнуться від Тиси, Дунаю, Чорного моря і Кавказу аж до лісів і боліт Полісся, від Попраду, Сяну, Вепра і Біловежі до прикаспійських пустель і широкого Дону, за яким ще простягаються українські колонії через Азію аж до берегів Тихого океану".
Кубійович відзначив, що Українська РСР охоплювала далеко не всю територію, заселену українцями: "Радянську Україну сформовано з дев'яти губерній, без Криму й без чотирьох північних повітів Чернігівщини, із додатком Путивельського повіту з давньої Курської губернії та частини донецького басейну, який входив у склад земель Области Війська Донського. За межами УРСР найшлися, таким чином, українські частини Білоруси та Курщини й Вороніжчини, Криму, Донщини й Підкавказзя, які входять до Радянської Росії".
Загалом українські землі охоплювали 1 млн кв. км. У тім числі Кримський півострів. "Приналежність Криму до української держави є дуже необхідна, - зазначав географ, - бо без Криму ми неповно пануємо над північною частиною Чорного моря".
- Прізвище вченого-географа Володимира Кубійовича я почув уперше 1937 року, - згадував референт пропаганди ОУН Петро Дужий (1916 - 1997). - Саме тоді вийшов із друку за його редакцією "Атлас України і сумежних країв". Це було поважне видання, яке піднесло авторитет і принесло славу тоді ще доцентові Краківського Ягеллонського університету. Можна сказати, що той "Атлас", як і видана у 1930-х "Українська загальна енциклопедія", були своєрідною "візитною карточкою" західноукраїнської науки.


Молдавський господар Стефан Великий писав свої грамоти староукраїнською

Найдавніший в історії запис української народної пісні подав у своїй граматиці чеський мовознавець Ян Благослав 1571 року — "Дунаю, Дунаю, чему смутен течеш?". Співається в тій баладі про Стефана-воєводу, який командує ротою волохів — так називали предків сучасних румунів і молдаван. Дівчина просить його, щоб узяв її під вінець. Стефан відповідає, що не може, бо вона низького походження. Дівчина з відчаю кидається в Дунай.
Та воєвода таки її рятує:
Ніхто не доплинул красную дівоньку,
Доплинул дівоньку Стефан-воєвода,
І узял дівоньку за білу ї ручку:
"Дівонько, душенько, миленька ми будеш".
Історики сходяться, що оспіваний у давній українській баладі Стефан-воєвода — правитель Молдавського князівства господар Стефан ІІІ, ще за життя названий Великим (1433-1504). У його державі, що охоплювала теперішні східну Румунію та Молдову, офіційною мовою до XVII ст. була руська — тобто староукраїнська. "Милостію Божією, ми, Стефан-воєвода, господар Землі Молдавскої, cвідомо чиним із сим нашим листом, каждому доброму, хто коли на нем узрить або єго чтучи услишить..." — розпочинав свої грамоти Стефан Великий. За його правління близько третини населення Молдавії становили русини-українці. Перші Євангелії староукраїнською мовою, Путнянське та Гуморське, з'явилися в Молдавії, за Стефанового володарювання. Він надав привілеї львівським купцям для торгівлі в Молдавському князівстві й допомагав грішми церквам і монастирям у Галицькій Русі.
Молдавія до середини XIX ст. була одним із трьох окремих князівств, із яких постала теперішня Румунія, разом із розташованою на півдні Волощиною та на заході Семигородом — Трансильванією. Усі три держави заселяв той самий народ, який розмовляв однією мовою. Іноземці називали його "волохами", а вони самі себе "румунами".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Назву Молдавії літописці виводили від клички пса
Господарем Молдавії Стефан став 555 років тому — 14 квітня 1457-го. Владу захопив силоміць у свого дядька Петра Арона. Той здобув престол, отруївши власного брата — Стефанового батька, господаря Богдана ІІ. Стефан утік із Молдавії до волоського господаря Влада Цепеша — того самого, з якого Брем Стокер згодом зліпив образ вампіра Дракули. Стефан попросив у нього військової допомоги. 1457 року він очолив 6-тисячне волоське військо й вирушив на молдавську столицю Сучаву, на півночі нинішньої Румунії. До нього швидко долучились молдавани. 12 квітня Стефан завдав Петрові Аронові першої поразки, а за два дні остаточно розгромив. Суперник утік до сусідньої Польщі. З молдавськими аристократами-боярами, невдоволеними новим господарем, Стефан не панькався. Після однієї з битв, наприклад: "стратив за зраду або за несумлінне виконання військових завдань одразу 20 значних бояр, яким стяли голову, і 40 малих, яких усіх настромили на палю", — пише сучасний румунський історик.
"Був цей Стефан не такий великий станом, гнівний і швидкий до пролиття невинної крові: багато разів, на бенкетах убивав людей без суду, — пише молдавський літописець Ґріґоре Уреке. — Попри це, був людиною з метким розумом, не ледачий, знав робити своє діло — перебував там, де ніхто й не подумав би. Майстер у справі воєн, де було потрібно, кидався сам у бій, щоб його військо не втекло з поля бою і щоб йому допомогти". А воював Стефан Великий за 47 років свого правління Молдавією багато й успішно — проти Османської імперії, Угорщини, Польщі. Збудував та зміцнив фортеці вздовж кордонів своєї країни. Зокрема, Хотинську й Білгородську фортеці в нинішніх Чернівецькій та Одеській областях. Молдавський флот, що з'явився саме при Стефані, плавав до самої Генуї та Венеції.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 600-річчя Чернівці святкують без "свідоцтва про народження"
Зміцнившись на молдавськім престолі, Стефан від 1470 року перестав платити данину турецькому султанові, яку щороку зобов'язувався давати до Стамбула його попередник Петро Арон. А коли союзник турків татарський хан учинив набіг на Молдавію, господар розбив його військо. Узяв у полон ханського сина. Стратив і його, і всю делегацію, яку хан надіслав для викупу. Молдавського вискочку мав провчити султанів воєначальник Сулейман-паша. Зібравши 120 тис. війська, той рушив на Молдавію. Стефан міг протиставити лише 40-тисячну армію. Виграти з нею відкритий бій було годі, тож господар обрав тактику випаленої землі.
Відступаючи вглиб своєї країни, молдавани все за собою знищували. Ховалися в лісах і зненацька нападали на османські загони. Копали ями, в яких ламали ноги турецькі коні, скидаючи додолу вершників. Підійшовши 10 січня 1475 року до Сучави, турки зустріли там несподіваний опір молдавського війська. Розбивши його передові загони, паша вже готувався ввійти до міста. Аж тут із лісу вискочив Стефан зі своїми основними силами. За кілька годин османське військо було розгромлене. "Найбільше лихо, яке впало на наші голови за всю добу ісламу", — так назвав цю битву турецький літописець. А Стефан уже за два тижні розписав у листах до західних монархів, що турків можна перемагати навіть малими силами. Просив допомогти відбити наступні напади — бо ж, ясна річ, султан не проковтне такої ганьби.
"Він найбільш гідний того, щоб йому передати провід і командування спільних сил християн проти невірних турків", — писав про Стефана Великого тодішній польський літописець Ян Длуґош. А Папа Сикст IV назвав молдавського правителя "Оборонцем Христовим". Але європейські монархи з допомогою йому не прийшли, коли турки невдовзі знову атакували Молдавію.
Господар тримався своєї тактики: докучлива партизанка, засідки й напади. Через брак продовольства турки повернулися додому, так і не провчивши бунтівного господаря.
1484 року турки й татари таки захопили причорноморські землі Молдавського князівства — нинішню південну Одещину — з фортецями Білгород і Килія. Це сильно вдарило по молдавській торгівлі, Молдавія відтоді назавжди втратила вихід до Чорного моря. Без жодної підтримки ззовні Стефанові щораз важче було протистояти туркам. Тому 1503-го, за рік до смерті, господар підписує угоду з султаном Баязидом ІІ. Той гарантує Молдавії незалежність, а Стефан погоджується платити формальну данину. Господар фактично викупив у Баязида право робити, що хоче. Але не встиг. Наприкінці життя він захворів на подагру. Господареві відрізали ногу. Він помер на 72-му році життя. "Стефана-воєводу поховала країна з великим жалем і плачем у Путнянському монастирі, який він сам спорудив, — пише Ґріґоре Уреке. — Жаль був такий, що всі плакали за ним, немовби за власним батьком".



Убивці Кармалюка цар подарував діамантовий перстень та звільнив від податків

10 березня 225 років тому народився герой українських переказів та казок, подільський "Робін Гуд" Устим Кармалюк.
У листуванні Тараса Шевченка Устим Кармалюк (так само, як і Степан Разін) був "славним лицарем". А в казці Марка Вовчка він — "смільчак, красень та розумниця". За цей твір письменниця 1871 року, тобто через 36 років після загибелі реального Кармалюка, потрапила в Петербурзі під суд. Той оштрафував її "за схвалення такого способу дій, який суперечить встановленим у нас засадам власності". Отже, пам'яті про ватажка "летючого" селянського загону на Поділлі 1810–1830-х років боялися і в "ліберальні" часи імператора Олександра II.
Боялися його, як не дивно, і за радянської влади. Хоча ще 1938 року вийшов на екрани фільм про Кармалюка, якого зіграв Олександр Хвиля. Було надруковано і збірочку документів про його життя та книгу Володимира Канівця в серії "Жизнь замечательных людей". Все одно глибокої правди про Кармалюка годі було в них шукати. Бо коли подавати правду, образ вийшов би досить-таки кривавим. Один тільки випадок із селянином, якого за наказом "славного рицаря" спалили живцем, загорнувши в солому, розвіював міф про нього як захисника скривджених.
Тим більше Кармалюка не афішують зараз, в часи нового панства.
Уся правда про нього зберігається хіба що у стосах документів так званої Галузинецької комісії, яка працювала в 1833–1839 рр. Тоді чиновники отаборилися в сусідньому з батьківщиною Устима селі й допитувати безпосередніх учасників та самовидців "війни Кармалюка". Опитали близько 20 тис. осіб. А загалом до різних форм відповідальності у "кармалюкових справах" за 1813–1839 роки було притягнуто 2 700 осіб. Із трьох повітів Подільської губернії дії "українського Робін Гуда" перекинулися до Новоросії та Бессарабії.
Неправда про нього починається від "паспортних даних". Насправді, згідно з церковним метричним записом, Кармалюка звали не Устимом, а Севастіяном. На початку християнської доби святого Севастіяна розстріляли з луків, припнувши до стовпа, сильні світу сього. Таке враження, що чиновники боялися назвати Кармалюка його правдивим іменем: у документах він проходив і як Августин, і як Устиян.
Те саме — з прізвищем. Кажуть, прямі нащадки Кармалюка після його смерті мусили змінити прізвище і стали писатися "Карманами". Насправді ж вони повернулися до родового прізвища. Дід Кармалюка був Карманом, батько — Карманюком. "Карман" — варіант слова "кишеня". Причому "карманом" називали не просто кишеню, а вишитий мішечок, що його жінки прив'язували до пояса задля всіляких дрібничок.
Кармалюк двічі брав церковний шлюб, мав п'ятеро дітей. Нинішні Кармани в селі Кармалюковому — переважно прямі нащадки його старшого сина від другого шлюбу — Остапа у сьомому-восьмому поколіннях. Донька Настя вийшла заміж у сусіднє село та змінила прізвище на чоловікове. Наймолодший син Іван загинув у тюрмі, куди потрапив за причетність до батькових справ.
Жінки — принаймні, за переказами — зіграли фатальну роль у житті Кармалюка.
За однією з версій, у рекрути пан віддав його через інтриги своєї дружини Розалії, якій Севастіян-Устим не відповів взаємністю на залицяння. А загинув він через засідку в хаті Оляни Процикової, яка його запросила на "відвідини". Село Оляни не таке вже й далеке від Кармалюкових Головчинців. Говорять про ще кілька схронів у хатах удів та солдатських дружин.
Після всіх арештів, відсидок і втеч на Кармалюкові не було живого місця. Тільки на спині — сліди від 4000 ударів шпіцрутенами і 227 — батогами. Себто суцільний рубець. А 1827 року ще й обличчя було спотворено трьома клеймами "в.о.р.". Отже, можна говорити не так про вроду, як про чоловічу харизму Устима. "Портрет Кармалюка" Василя Тропініна із 1820 року не всі визнають правдивим. Це скоріш за все лише типаж подільського селянина. Бо де, на яких каторжних етапах художник міг писати Кармалюка з натури? Хіба що за переказами тюремних лікарів.
Одні нараховують чотири втечі Кармалюка з Сибіру, інші — шість. Залізниці тоді не було, автомобілів і поготів. Так що дорогами імперії Устим виходив десь із 15 тис. км. Утікав через розібраний дах Папської вежі у Кам'янці, переодягався поміщиком і генералом. Навіть брав участь в облавах на самого себе. Знав принаймні три мови, окрім рідної — польську, молдавську та єврейську. Далися взнаки роки козачкування при панському маєтку і відвідини Заходу з дітьми пана Пігловського.
Кармалюк відповідав і панській літературній моді на "шляхетного розбійника", і козацькому стереотипові характерника. Звідсіля взялися й байки про Кармалюкову розрив-траву, що через неї розсипалися кайдани, і про намальований вугіллям на тюремній стіні човен, що спливав просто на воду з-за ґрат. Ходили чутки, що Кармалюка вбили срібною кулею, як упиря. Убивця, Федір Рудьковський, цілком міг вірити у цей давній забобон. Згодом його викликали до двору Миколи I й імператор особисто вручив Рудьковському діамантовий перстень та звільнив від податків як видатну особу. А пани у вітальнях "ганяли "Кармалюка" на більярдних столах — була тоді така гра.
Загін Устима діяв і як "соціальна швидка допомога" селянам Поділля проти панів, і як засіб з'ясовування стосунків між селянами-сусідами. За перші десять років діяльності Кармалюка із 35 нападів 24 було скоєно на селянські господарства. До загону входило чимало поляків, росіян та євреїв, у тому числі дворян і шляхтичів. Це була дієва і жорстока "паралельна влада" сільських громад Поділля, усіх його верств, окрім найвищої.
Головчинці (нині — Кармалюкове) лишилися після Устима одним із сіл, що були на підозрі в будь-якої влади. Так, 1919 року існувала Головчинецька республіка на чолі з Трохимом Зозулею. Кармалюківці та їхні нащадки знали собі ціну і знали ціну владі.
Джерело: <a href="http://gazeta.ua/articles/history/_ubivci-karmalyuka-car-podaruvav-diamantovij-persten-ta-zvilniv-vid-podatkiv/427451">Gazeta.ua</a>

Спочатку незалежною має стати церква.

"Земля наша хрещена, але нема в нас учителя, щоб нас навчав, і наставляв, і витлумачив святі книги, бо не розуміємо ні грецької мови, ні латинської", — переповідає Нестор-літописець у "Повісті врем'яних літ" слова послів із Великої Моравії. 862 року вони прибули до Царгорода від тамтешнього князя Ростислава до візантійського імператора Михаїла ІІІ і константинопольського патріарха Фотія. Просили відрядити до них єпископа і проповідника, які правили би службу Божу зрозумілою місцевим людям слов'янською мовою.
До слов'янської держави Велика Моравія входили землі сучасних Чехії, Словаччини, Угорщини, Хорватії, південної Польщі й українського Закарпаття. Ростислав потерпав від зазіхань Людовика II Німецького із сусіднього Східного Франкського королівства. Охрещені кількадесят років тому слов'яни Моравії залежали від тамтешнього духовенства. Тож Ростислав, щоб утвердити незалежність своєї держави, взявся передусім добитися незалежності своєї церкви.
Вибір упав на двох братів — Костянтина та Мефодія. Один із них простий священик, другий — чернець. Були синами візантійського воєначальника із міста Солуня — сьогоднішні Салоніки на півночі Греції. Обидва здобули добру освіту, володіли і грецькою, і слов'янською мовами. Побували з християнськими місіями в Хозарії й Болгарії. А тепер саме перекладали богослужбові книги слов'янською мовою, якою говорили в околицях Солуня.
24 травня 863 року Костянтин із Мефодієм прибули до моравської столиці Велеград. Із собою привезли розроблену для передачі слов'янської мови абетку. Пробули тут 40 місяців. За цей час переклали слов'янською мовою богослужбові книги та релігійні твори, навчали моравців слов'янської грамоти. Церкви, де правили німецькі священики й богослужіння було латиною, порожніли. Тож "почали хулити словенські книги, кажучи: "Недостойно жодному народу мати азбуку свою, окрім євреїв, і греків, і латинян, згідно Пилатового писання, що на хресті Господньому написав", — переповідає Нестор-літописець. — Почув про це Папа Римський і осудив тих, хто нарікав на книги слов'янські, кажучи: "Хай збудеться книжне слово, що восхвалять Бога всі народи" ...Якщо ж хтось хулить слов'янську грамоту, хай буде відлучений від церкви, доки виправиться".
Солунські брати вирушили по підтримку до Рима. Папа Адріан ІІ прийняв їх. Благословив відправи слов'янською мовою та перекладені нею книги. Мефодія висвятив на священика, а згодом на архієпископа. Його учнів — на пресвітерів і дияконів.
Брати пробули в Римі два роки — Костянтин захворів. Тільки за 50 днів до смерті 14 лютого 869 року прийняв чернечий постриг і отримав ім'я Кирило, під яким відомий у світі.
— Ми з тобою, як два воли: від важкої ноші один упав, другий мусить продовжувати шлях, — сказав перед смертю братові Мефодієві.
Той пережив Костянтина на 16 років. Повернувся з учнями до Моравії. Далі поширював слов'янське богослужіння та писемність. Переклав слов'янською основні книги Старого Заповіту й отців церкви. Коли помер, відспівували його трьома мовами — слов'янською, грецькою й латиною.

Кирило винайшов глаголицю, а не кирилицю
Слов'янське письмо за часів святих Кирила та Мефодія мало дві абетки — глаголицю й кирилицю. Більшість науковців уважають, що Костянтин-Кирило винайшов глаголицю — оригінальну графічну систему для передачі слов'янських звуків.
— Учені давно помітили, що письмо, створене однією людиною, зазвичай має складну графіку, а те, що виникло еволюційним шляхом, — простіше. Це опосередковано підтверджує, що глаголиця — одномоментний витвір Костянтина-Кирила, — розповідає 56-річна Олена Чмир, доцент кафедри слов'янської філології Київського національного університету. — В основу глаголиці він поклав три елементи, які символізували основні поняття християнства: хрест — символ Христа, трикутник — символ божественної Трійці й коло — символ могутності та безкінечності Бога-Отця.
Водночас Кирило й Мефодій працювали над абеткою на основі грецького алфавіту. Її впродовж ІХ ст. удосконалювали та пристосували для передачі слов'янських звуків, яких немає у грецькій мові, учні солунських братів. На честь Кирила її назвали кирилицею. Із часом простіша в користуванні кирилиця витіснила глаголицю.
— І глаголиця, й кирилиця є досить досконалими алфавітами, — продовжує Олена Чмир. — Тут проявився абсолютний філологічний геній Костянтина-Кирила: придумати літери для таких складних звуків, як "ч", "ж", "ш", "щ". У деяких мовах такі звукосполучення передають кількома буквами. Наприклад, у польській для "щ" потрібні чотири літери — SZCZ.

Олена ЧЕБАНЮК Джерело: <a href="http://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_spochatku-nezalezhnoyu-mae-stati-cerkva/498481">Gazeta.ua</a>

В ніч перед стратою Іван Підкова розмовляв з катом


Фото: kanevala.narod.ru
16 червня 1578 року на площі Ринок у Львові стратили козацького ватажка Івана Підкову. Тосканець Талдуччі писав, що польський король Стефан Баторій, який саме перебував у Львові, остерігаючись протестів українців, уранці поїхав на полювання.

Тим часом Підкову судили в кам'яниці Матвея-аптекаря. "І хоча він був виснажений муками довгого ув'язнення, проте духом не підкорився суворій долі, — писав у хроніці історик Бартоломей Зіморович. — Кидав недоречні погрози, а коли було оголошено смертний вирок, нестриманим язиком прискорив собі смерть".

Останніми словами ватажка були:

— Мене привели на смерть, хоча в житті я не зробив нічого, аби заслужити на такий кінець. Знаю одне — завжди я боровся мужньо і як чесний лицар проти ворогів християнства та завжди діяв для добра і захисту своєї батьківщини. Було в мене єдине бажання — бути їй опорою і захистом проти невірних, аби вони лишилися у своїх краях і не переходили Дунай.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Молдавський господар Стефан Великий писав свої грамоти староукраїнською

Після цього Підкова випив келих вина, постелив на землю килимок і прочитав молитву. Щойно кат відрубав йому голову, як із розташованої поруч міської ратуші на страх усім присутнім відпав уламок даху.

Іван Підкова народився в Молдові, що тоді була підвладна Османській імперії. Він нібито був рідним братом правителя країни господаря Яна Води Лютого. За непокору турки стратили його 1574 року, прив'язавши до чотирьох верблюдів, які розірвали того на шматки.

У 1550-х роках Іван зі своїм загоном прибув на Запоріжжя. Там його спершу охрестили Волошином, бо предків теперішніх румунів і молдаван в Україні звали волохами. А згодом почали звати Підковою — бо нібито мав таку силу, що ламав підкови.

1577-го молдавські бояри просять Підкову допомогти позбутися господаря їхнього князівства, ставленика турецького султана Петра Кривого. Разом з отаманом Яковом Шахом, шляхтичем Копицьким і молдаванином Чапою Підкова збирає 300 козаків. Перший наступ запорожців війська Кривого відбили. За кілька місяців Шах приводить підмогу із шести сотень козаків. У грудні вони займають молдовську столицю — місто Ясси, нині на сході Румунії. Виграли бій козаки хитрощами: помітивши дим від запалених ґнотів гармат, усі за командою впали на землю. Турки подумали, що козаки побиті, і кинулися вперед. Ті ж зірвалися із землі й почали стрільбу.
Івана Підкову проголошують господарем Молдови, він формує уряд країни. "Чернь привітала його як пана", — писав сучасник італієць Алессандро Ґваньїні. Та Петро Кривий просить допомоги в султана Мурада ІІІ. Під Яссами відбувається ще одна битва, у якій знову перемагають козаки. Тільки після того, як Мурад ІІІ наказав кинути в Молдову війська всіх союзників Османської імперії, Іван Підкова із прихильниками залишив Ясси, забравши з собою 14 гармат.

Ватажок подається до Немирова до свого приятеля шляхтича Януша Збаразького. Але той віддає його слугам польського короля Стефана Баторія, що тоді був союзником Мурада ІІІ. На вимогу султана король наказав стратити Підкову. За це отримав подарунки — півсотні биків, коня, чотири бочки вина та дві бочки маринованих лимонів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Назву Молдавії літописці виводили від клички пса

У ніч перед стратою до Підкови нібито прийшов львівський міський кат. Пригостив його вином і попросив:

— Не тримай на мене зла, таке моє ремесло.

— І ти теж не ображайся на мене, коли під час страти обзиватиму тебе поганими словами, — відповів той. — Такий звичай у нас, козаків.

Після страти Підкову поховали у львівській Успенській церкві. Могилу засипали трояндами. Згодом козаки викрали його тіло й перепоховали в Каневі, поряд із могилою іншого козацького ватажка — Самійла Кішки. Через деякий час поруч спочив і Яків Шах.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Мало спав і не пиячив, в усяких розмовах був неговіркий" - Сагайдачного тричі скидали з гетьманства

Підкову не визнали російським героєм

1981 року скульптор Петро Кулик за власні кошти виготовив і встановив у Львові пам'ятник Іванові Підкові. Напис на постаменті був у дусі часу: "Іван Підкова — герой спільної боротьби російського, українського та молдавського народів проти турецьких поневолювачів. Страчений польською шляхтою у Львові 16 червня 1578 року". Слово "російського" хтось постійно замальовував фарбою. Нарешті кілька років тому його закрили декоративною металевою підковою. Пам'ятники Іванові Підкові також є в Черкасах і в Каневі.

Найсильніший борець античності жив у Криму

На надгробку зображено пояс з вісьмома нагородами
Фото: world-archaeology-news.blogspot.com
На надгробку зображено пояс з вісьмома нагородами
У Севастополі під час розкопок знайшли частину надгробка жителя Херсонеса, який вісім разів ставав переможцем Давньогрецьких олімпійських ігор. Таких знахідок, запевняють науковці, в інших музеях не зустрінеш.

"Фрагмент надгробка виявили співробітники лабораторії Паккарда у вежі Зенона, що примикала до оборонної стіни Херсонеса, - розповідає завідувач фондами Херсонеського національного заповідника Людмила Головань. - 2100 років тому місту погрожували скіфи, і жителі стали зміцнювати стіни й вежі, замуровуючи туди надгробки з місцевого кладовища. Не виключено, що це робилося не тільки з інженерних міркувань, а й з релігійних, щоб духи предків допомогли у захисті".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Україні знайшли бізона, якому 50 тис. років

Надгробок при закладці у вежу розкололи на шматки. Той, що знайшли археологи, - середня частина, де висічені ознаки соціального статусу. Частина, де було ім'я людини, на жаль, не виявлена.
"Елліни на могилах зображували не осіб або фігури, а предмети, що характеризують похованого", - пояснюють співробітники лабораторії Паккарда. - Для жерця - ритуальний ніж, домогосподарці - квіти, воїну - меч".

Надгробок спортсмена прикрашено поясом, де вісім прикрас-ременів, які носили олімпійські чемпіони, - по одному за кожну перемогу. Крім того, зображені посудини для мастил і стригилем - скребок.

За цими ознаками вдалося дізнатися спеціалізацію спортсмена - він був борцем. Саме вони носили на поясі такий інвентар. Перед поєдинком оливковою олією натирали тіло, щоб противнику було важче схопити, після змагання стригилем очищували шкіру і наносили іншу олію - суміш від забитих місць і синців.

За особливостями виготовлення надгробка вдалося встановити і час, коли жив борець - 3-е століття до нашої ери.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Перша столиця скіфів досі знаходиться під землею
"З античних документів ми знаємо кількох видатних борців античності, - каже історик Євген Ліпунов. - Мілона з Кротона, який здобув перемогу на п'яти олімпіадах, або Горга з Еліди, який виграв шість разів. Але про восьмиразових чемпіонах ані з Херсонеса, ані з інших міст нічого не відомо. Хоча в той час така людина напевно була б унікумом. До речі, і за сучасними мірками, восьмикратний олімпійський чемпіон - рідкість. За минулих сто років таких було всього шість осіб".

"Ще один штрих до портрета чемпіона отримано з стародавніх законів, - продовжує історик. - На олімпіади допускалися лише чистокровні елліни, значить, він був з родини, яка не поріднилася з кримськими аборигенами - таврами. Також відомо, що відразу після повернення зі змагань переможців увічнювали скульптурами. Тому в Херсонесі напевно був пам'ятник цій людині, поставлений за життя".
Джерело: <a href="http://gazeta.ua/articles/history/_najsilnishij-borec-antichnosti-zhiv-u-krimu/503488">Gazeta.ua</a>
"Крестовий поход" на Україну, - Володимир Пилипчук 
РПЦ як церква Путіна-Гундяєва-Януковича вирішила НЕ пускати на їх "мєждусобойчік” українців, не пускати навіть прихожан УПЦ МП, тобто і вони виявилися "лишніми”на святі "обраних”...
Вони визначили, що це свято не для всіх християн, а для "слівок”антихристського світу. І вірно визначили! Вони визначили, що на "стрілку” олігархів, контрабандистів з хрестами на кругленьких животах  та "злодіїв у законі” – "бариг”, вхід лише за чортівською "ксівою”, і лише для антиукраїнців – за позицією!

Влада виділила 47 мільйонів бюджетних гривень на організацію святкування всіх громадян, а не на оборудки...?. 47 "скромних”мільйонів гривень податків зібрані з усіх громадян, але не для того, щоб його відсвяткували всі, а лише самовизначені? Вирішили й на цьому нагріти руки. Не по-людськи все це, не кажучи – що не по-християнськи.

І це є фіналом «християнськості і праведності»,  як керівників «братніх, слов’янських»  держав, так і «набожності» заправил від РПЦ. Кажу фіналом, бо і старт підготовки до святкування був дискримінаційним , як у самій  ідеї святкування, місці його проведення, і  підходів до його організації. 
Але «маразм крепчаєт"... Кіріло їде в Україну як на війну, на бронепоїзді! Як на фронт, як на танкове побоїще на Курській дузі. Їде в якості десантника-диверсанта, чи їде як гість, що запрошений на свято...до "братнього народу"?

Кіріло задумав продемонструвати силу своєї посади, а продемонстрував... "мацкальський  ідіотизм”... "Крестовий поход" на Україну Антихриста на залізному коні? Якби я про це довідався не зі ЗМІ, а в метро чи маршрутці, то не повірив би і відповів би: - "Я розумію, що через хронічне п'янство в мацкалів мізки "затемнені", бо й датчики в ракету забивають молотками, але щоб дійти до того, щоб їхати в гості, на свято до "братнього народу" бронепоїздом... Не може бути!"

Але якщо це правда – то, мабуть, Кіріла по його приїзду слід обстежити у психлікарні? Або тримати в наморднику, щоб не покусав.  Бо то є АНОМАЛІЯ, що застосована вперше у світовій історії християнства саме Кірілом!  Мабуть, вирішив взяти крутіше Папи Римського з його броньованим папамобілем? То Папа в поїздці в Бразилію відмовився від використання «броні» …. У Росії самі росіяни Гундяєва вже називають - Митрополит Содомський і Гоморський!

Якщо бажав чогось екстраординарного, але релігійного, то міг  би й пішки прийти до Святого Володимира, до Лаври Київської, Софії Київської - як паломник... це …якби … він Бога мав у душі і бажав це продемонструвати..? А якщо хотів  підтвердити, що брехун і "плут”, то міг узяти ще крутіше -  на балістичній ракеті, як сучасний Мюнхаузен!  Можливо, подумав він -  "на Бога надійся, але ліпше... - на броню бронепоїзда"? Це ж скільки зла треба натворити, щоб надіятися лише на захист броні бронепоїзда..? Чи, можливо бронепоїзд,  для звичного ремесла – контрабанди. Бронепоїзд , можливо, потрібен, щоб вивозити з України культурні та історичні цінності...? СБУ, на сьогодні, вже офіційно визнало, що старовинні ікони в Лаврі замінили підробками і фальсифікатом... А без попів РПЦ зробити це було неможливо…  Яке взагалі відношення до Церкви Христової віри має цей контрабандист із золотим годинниками, мерседесами, бронепоїздами, наложницями, стукач КГБ «Міхайлов», по сумісництву - торговець контрабандними цигарками?! Про яку святість цього посадовця може йти мова? «Святість» Остапа Бєндєра, чи Паніковського, з новітніми дітьми лейтенанта Шмідта, типу одеського Агафангела чи київського Павла? Які відмовляють своїм  же прихожанам у здійсненні молитви, якщо прохання подано українською мовою… РПЦ - церква у храмах якої поміж ликів святих красуються портрети кримінального злодлія-рецидивіста - не може вважатися не лише українською, але й не може бути богоугодною і благочестивою. Тому й відвертаються масово прихожани від РПЦ і переходять в УПЦ. Нівіть у Росії кількість прихожан стрімко зменшується, бо гундяєви не є взірцем служіння Богові, а є антиморальними авторитетами…

Тому РПЦ є нам чужою, і навіть не церквою а її брудною подобою, як за духом, так і за способом та характером дій, за ставленням до мирян. Чужою за складом і способом дій її ділків від церкви.      

На противагу чортівському шабашу, організованому НЕправедними  Путіним-Гундяєвим-Януковичем, Український же  патріарх, Філарет, з відкритим серцем до Бога і відкритою душею для мирян запропонував усім християнам відсвяткувати річницю Хрещення Русі – разом, усім народом, без перепусток і охорони ... Це і є зразком християнського підходу, це є покажчиком людяності, демократичності, відкритості самої Церкви та  інтелігентності священників саме нашої, Української православної  Церкви ! УПЦ КП - то є наша, рідна, УКРАЇНСЬКА церква. ЇЇ клір – то є частина нашого народу, нашого життя, нашої української душі!

Прохання - Всім християнам України і людям інших релігій та конфесій слід відгукнутися на запрошення патріарха Філарета і прийти на святкування річниці Хрещення Русі 28 липня!

Володимир Пилипчук

середа, 24 липня 2013 р.

УПА проголосила Колки столицею України до визволення Києва від нацистів

Сергій Качинський (псевдо "Іван", "Остап") загинув 11 березня 1943 року в бою з нацистами за склади зброї та амуніції на меблевій фабриці в селі Оржів під Рівним. Сам роззброїв чотирьох німецьких солдатів. Походив з-під Луцька
У неділю, 9 травня 1943 року, загін майже із 400 карателів напав на село Яполоть Костопільського району на Рівненщині. Місцеві селяни не виконали "континґенту" — накладених німецькою окупаційною владою поставок м'яса, молока, масла й інших продуктів. Солдати били селян, виводили з хлівів свиней, худобу, підпалили дві хати. Окупантів заскочила сотня "Романа" — підрозділ Української повстанської армії, що стаціонував у довколишніх лісах. Бій тривав понад 6 год. Нападників вибили із села, загинули 35 німецьких солдатів.
— З літа 1942 року по осінь 1944-го загони УПА провели понад дві тисячі боїв проти німецьких військ, — стверджує 65-річний Олександр Денищук із Рівного, який упродовж 20 років записував спогади повстанців, вивчав архіви. Цьогоріч він видав двотомник про боротьбу УПА проти нацистів. — Повстанці знищили щонайменше 12 тисяч нацистських солдатів і офіцерів. У боях з гітлерівцями загинуло майже дві з половиною тисячі упівців.
Навесні 1943 року УПА звільнила від німецької окупаційної адміністрації десятки населених пунктів на Волині та Рівненщині. Зокрема, містечка Володимирець, Степань, Дубровицю, Деражне, Олику, Цумань, Горохів й околиці. У березні постала так звана Колківська республіка — визволена від німців територія у 2,5 тис. кв. км із центром у містечку Колки, тепер Маневицького району Волинської області. На в'їзді до Колок установили табличку, що містечко оголошується столицею України до визволення Києва від нацистів.
У містечку відбувався вишкіл для командирів УПА, діяли друкарні, шпиталь, майстерні, відновлено електростанцію. У клубі відбувалися збори, концерти, читали лекції. З вересня розпочалося навчання дітей. Загони самооборони із місцевих жителів відповідали за дотримання громадського порядку.
Лише у вересні–жовтні 1943 року партизани з Колківської республіки провели 47 боїв з окупантами. Знищили понад 1,5 тис. німецьких солдатів і офіцерів. Колківську республіку німці розгромили в листопаді 1943 року. Використовували авіацію й танки. Незадовго перед розгромом у повстанській друкарні видали букваря.
На Рівненщині один із найбільших боїв УПА з німцями відбувся 21–22 квітня 1943 року на каменоломні в Яновій Долині Костопільського району.
— Відділи "Дубового", "Яреми", "Острого", "Гамалії", "Наливайка" напали вночі, — продовжує Олександр Денищук. — Спалили два залізничні мости, склади. Захопили тонну вибухівки, яку використовували в кар'єрі. Було вбито понад півтисячі нацистських солдатів і польських поліцаїв. Останніх німці стали набирати на службу, коли українська поліція пішла до лісу.
А восени 1943-го в селі Новий Загорів Локачинського району на Волині 44 вояки із чоти "Берези" із куреня "Остапа" забарикадувалися в місцевому монастирі. Німецькі війська проти них використовували артилерію, бомбардувальники та танкетки. Монастир штурмували майже 3 тис. німців. Бій тривав три доби. 29 повстанців загинули, решта прорвалася до лісу.
— Улітку та восени 1943 року в операціях проти УПА німці лише на Рівненщині задіяли два бронепоїзди, 50 танків і бронемашин, 27 літаків, 10 моторизованих батальйонів з важкою зброєю та артилерією, стверджують місцеві історики.
У лавах УПА воювали люди різних національностей, зокрема грузини, узбеки та росіяни.
— Це були колишні радянські солдати, що дісталися до українських повстанців із німецького полону, — розказує Олександр Денищук. — Відома й така історія: Герой Радянського Союзу Іван Кілюшик із села Острів теперішнього Володимирецького району на Рівненщині в УПА пішов після демобілізації з Червоної армії. 1947-го його засудили, а згодом разом із батьками заслали в Іркутську область у Росії.



Джерело: <a href="http://gazeta.ua/articles/history/_upa-progolosila-kolki-stoliceyu-ukrajini-do-vizvolennya-kieva-vid-nacistiv/495110">Gazeta.ua</a>